– Vi må ha noen cheerleadere. Vi trenger heiagjenger, politikere, forskere – noen som kan fortelle oss på en faglig måte at dette er bra og sunt, sa Per Grieg jr. på Havbrukskonferansen i Oslo onsdag.
Han snakket på engelsk, og sant nok ville han kan hende ikke brukt ordet «cheerleader» på norsk. Budskapet fra Grieg jr., som er styreleder og medeier i Grieg Seafood, var imidlertid det samme på begge språk. På Nordea og Norges Sjømatråd sin Havbrukskonferanse snakket han om hvordan laksen kan styrke «imaget» i samfunnet.
– Må styrke fiskehelsen
Grieg jr. mener utgangspunktet er godt, og trakk fram den kjente formelen som mener at 100 kilo fôr gir 65 kilo laksefilet, 20 kilo kyllingfilet og 13 kilo svinefilet. Men som kjent er oppdrettslaksen omstridt. Og om den er aldri så effektiv, er den likefullt ikke bærekraftig, mener kritikere.
– Vi må styrke fiskehelsen. Vi må redusere lakselusa med 50 til 80 prosent. Vi må finne og bruke nye metoder for å gjøre dette på. Og vi må stoppe lakserømmingen, oppsummerer Per Grieg jr. sine tanker om hva bransjen må gjøre for å styrke posisjonen sin.
– Sponse villaksen
Som nevnt mener Grieg jr. at næringa bør skaffe seg noen «heiagjenger». Men at man også selv må bli flinkere til å vise seg fram – og gi tilbake til samfunnet.
– Noen er sterke på et eller to steder hvor man har lokaliteter, men ikke alle. Der er man bare gjester. Vi må styrke synligheten i lokalsamfunnet, og gi noe tilbake, sa han.
Grieg-eieren vil også styrke inntrykket hos dem som bryr seg om villaksen.
– Det bildet folk vil ha av laks, er den som svømmer fritt i elva. Vi bør kanskje ta et ansvar for å styrke denne også, ved å bruke en viss sum penger hvert år på å styrke villaksen, foreslår Grieg jr.