Oppdretterne bryter 15-meters grensen

Nyheter
2113

Grovfjord Mekaniske Verksted er trolig den bedriften i Norge som bygger flest arbeidsbåter til havbruksnæringen.

Bård Markus Hansen merker allerede at oppdretterne vil ha større båter. Til nå har båter under 15 meter vært fritatt fra sertifikatplikten. Men nå blir det innført regler som trolig vil gjelder for båter mellom 8 og 24 meter. Poenget med å ha en båt på 14,99 meter blir dermed borte.

-Der ligger det som skal bli en ny arbeidsbåt til Nordlaks. Den skal leveres i januar eller februar. Den var opprinnelig bestilt 20 meter lang og 10,7 meter bred, men den skal bli 20 ganger 12 meter. Søsterskipet skal bli 24,5 meter langt og 12 meter bredt. AQS (Eks Namsos Dykkerselskap) har bestilt en båt som er 25,5 meter lang og 12 meter bred, forklarer Bård Markus Hansen, administrerende direktør for Grovfjord Mek. Verksted overfor iLaks.

 

Båtbyggeren i Sør-Troms har hatt en enorm vekst de siste årene. Bedriften har satset på to segment. De bygger crew- og arbeidsbåter til norske oppdrettere og til offshore vindkraftprodusenter.

I hallene i Grovfjord ligger også Bremnes Seashore sitt nybygg på nesten 15 meter (Gerd M), en av fire båter som verftet har bygget for oppdretteren. Det samme gjelder en 27 meter lang båt som er bestilt av en offshore vindkraftprodusent.

-Det kommer til å bli mer etterspørsel etter båter som er lengre enn 15 meter som følge av at sertifikatplikten endres, men det kommer også til å bli etterspørsel etter mindre båter, spår Bård Markus Hansen.

Han peker på at det båtene blir dyrere jo lengre de blir.

Dette skal bli Nordlaks sin nye arbeidsbåt. Foto: GEIR BJØRN NILSEN

Fra 1. juli i år innføres det en forskrift som gjelder for alle nybygg mellom 8 og 24 meter. Den vil etter hvert få konsekvenser for havbruksnæringen.

-Det er foreslått overgangsordninger i denne forskriften. Det er derfor ikke dramatisk for havbruksnæringen, sier Johnny Kjæmpenes i Salmon Group, som har jobbet mye med forskriften for FHL. Senere kommer det en kvalifikasjonsforskrift. For å føre de aller fleste oppdrettsbåter, må båtføreren ha sertifikat.

Konsekvensen av dette er at oppdretterne ikke lengre er opptatt av å bygge under 15 meter. Båtene blir lengre.

For Grovfjord Mek. Verksted er dette godt nytt. Bedriften omsatte for 142 millioner kroner i 2012. I 2013 falt omsetningen med et par titall millioner kroner som følge av bedriften investerte 40 millioner kroner i en ny verkstedhall, men i år tror Grovfjord Mek.-sjefen at omsetningen kan komme opp i 200 millioner kroner.

-Vi har aldri tidligere hatt større ordrereserve enn hva vi har nå, sier Bård Markus Hansen.

Båtbyggerbedriften i Grovfjord ble for øvrig etablert i 1919. Tradisjonelt har verftet livnært seg av fiskebåter, men ettersom Grovfjorden ligger et stykke unna fiskefeltene, bestemte bedriften seg for å satse på oppdrett og bare nybygg. Etter et par nedturer i år med lave laksepriser, besluttet eierne også å satse på offshore vindkraftproduksjon. Selskapet bygger crew- og arbeidsbåter.

Grovfjord Mek. Verksted har hatt overskudd i alle år etter 2006.

 Den lille bygda Grovfjorden har en stor, nasjonal båtbygger. Foto: GEIR BJØRN NILSEN