Oppdrett sikrer aktivitet

Nyheter
1031

Det kontraheres og leveres stadig nytt til i den kystnære flåten. Fraktefartøyenes Rederiforening kan melde om bestilling på brønnbåter, fôrbåter og arbeidsbåter, skriver Maritime.no.

Hos Moen Marin skal det leveres 23 arbeidsbåter til oppdrettsnæringen i år. De leverte nettopp årets sjette aluminiums-katamararen, denne gangen til Folden Akva, og verftssjef Terje Andreassen forventer flere kontrakter skal tikke inn. Rett før pinsehelgen kunne Folla Maritime Service overlevere sin syvende servicekatamaran til Cermaq Nordland. Selskapet skal ha enda to nye båter til neste år, og håper verftet kan øke sin kapasitet.

300 millioners-ordre

Seistar Holding i Austevoll har kontrahert en stor brønnbåt fra Fitjar Mek Verksted på Stord, som skal leveres juli neste år. Det 78,75 meter lange fartøyet får skroget levert fra Vard Braila og er bygget på design fra Heimli Ship Design. Kontrakten rapporteres til verdi på nær 300 millioner kroner.

Øker flåten

Bømlo-rederiet Napier har også bestilt en stor arbeidsbåt fra Fitjar Mek Verksted. Dette er et enskrogs fartøy i stål på 26,25 meter lengde og 11.6 meter bredde, og dimensjonert dekkslast på 200 tonn og rom for 150 tonn. Det får DP-utstyr og vinsjer på 80, 30 og 10-tonns kraft, samt 150-tonns dekkskran. Napier driver i dag brønnbåten Tauranga som seiler for Marine Harvest, og nybygningen vil få navnet Taupo.

Bestiller i Nederland

Fra Førde har Artic Shipping bestilt en ny fôrbåt fra nederlandske Bijlsma Shipyard for levering i mars 2016. Inkludert spesialutstyr er byggesummen oppgitt til 140 millioner kroner. Fartøyet det dreier seg om, er et ferdig skrog av typen Conoship 3250 på 89 meters lengde, som vil bli forkortet 20 meter og tilpasset rederiets krav. Det vil si siloer i aktre del av lasterommet og bulk i fremste del, med trykkluft lossebom montert på bakken. Artic Shipping har fra tidligere tre skip gående for Ewos.

Femte fartøy fra Vaagland

Moldebaserte FSV Group tok sats, etter de hadde langtidskontrakt på nybygg nummer fire i boks, og bestilte det femte fartøyet i serien av store frakte- og servicefartøy fra Vaagland Båtbyggeri.

Den femte ordren er et enskrogs stålskip på 26.9 meters lengde og 11.5 bredde. Fartøyet som skal leveres i tredje kvartal til neste år, får dieselelektrisk drift og blir utstyrt med kraner på 145 og 48 tonns løft, wincher og generatorkapasitet.

Dobbeldåp

Brønnbåten Gåsø Viking ble døpt i slutten av april sammen med arbeidsbåten Frøy Server på Frøya, og eies begge av selskaper i Gåsø-gruppen. Brønnbåten ble levert i april fra det tyrkiske verftet Sefine Shipyard i et design fra Møre Maritime, som er på 78 meters langt. Fremdriften er diesel-elektrisk med 4 MTU 12V-motorer på 1950 bhk. Båten er sluttet til Lerøy Seafoods. Frøy Server ble levert i desember fra Sletta Verft og er en arbeidsbåt på 25 meters lengde.

Flagges inn i NIS etter salg

Den 30 år gamle tyskbygde selvlosseren Vestvind, ble ifølge Fraktefartøyenes Rederiforeningen solgt i mars fra Austevoll-rederiet Vestbulk, til Rolf Wagle AS, Oslo. Skipet har skiftet navn til Lill og går etter omregistrering fra å være flagget på Gibraltar til NIS. Opprinnelig ble fartøyet innkjøpt fra Tyskland i 2006, og Rita ble ombygd til selvlosser i 2011.