Onshore Technologies, NIVA og Måløy videregående skole samarbeider om RAS-utdanning for lærere

Nyheter
880

Det etableres nå mange RAS-anlegg i Norge, og arbeidskraft med god RAS-kompetanse er etterspurt. Dette krever utvikling av opplæringsprogram i skolen slik at næringen kan få arbeidskraft med denne typen kompetanse.

– Ny teknologi som erobrer sjømatnæringen fører til at vi trenger kompetente lærere som kjenner til den nye teknologien. Vi er svært fornøyd med å kunne realisere et slikt kurs, og det viser at forskning, utdanning og næring kan samarbeide om å få til noe nytt. Det er viktig å gjøre lærerne trygge og gi dem innblikk i teknologien samtidig som det legges til rette for at de får besøke anlegg og treffe folk i næringen med lang fartstid og spisskompetanse sier Knut Olav Bjørnholm, avdelingsleder ved Måløy VGS, i en pressemelding.

Kompetansebehov
Prosjektet Kompetanseløft videregående og fagskole på Vestlandet innen ny og miljøvennlig teknologi som er finansiert av Vestland Fylkeskommune og Møre og Romsdal Fylkeskommune ønsker å invitere til videreutdanningskurs for lærere innen RAS (Resirkulering i akvakultursystemer) kompetanse. Kurset er utviklet av Norsk institutt for vannforskning (NIVA), Måløy videregående skole og Onshore Technologies (ONTEC). NCE Seafood Innovation Cluster står bak initiativet og Akvahub bidrar med prosjektledelse. 

– Det er medlemmene og partnerne i klyngen som har etterspurt økt kompetanse innen den nye og innovative teknologien, sier Benedicte Skogen som har ansvar for prosjektet i NCE Seafood Innovation.

Benedicte Skogen. Foto: NCE Seafood Innovation

– En kartlegging viste at det var behov for utdanning av lærere på både fagskole og videregående skole, etter- og videreutdanningskurs for ansatte i næringen innen RAS samt et nytt fagskoletilbud, fortsetter Skogen.

Samarbeid mellom forskning, utdanning og industri
Kurset er utviklet basert på lærernes behov til videreutdanning, og er et samarbeid mellom forskning, utdanning og industri, og programmet er et skreddersydd opplæringsprogram for lærerne.

– Opplæring i RAS skiller seg fra tradisjonell opplæring i akvakultur ved at det omfatter mer av både biologi, kjemi og teknologi. Å gi elevene opplæring med praktisk tilnærming i hvordan alt dette fungerer hver for seg og sammen, kan være litt av en utfordring, og ikke minst når en har avgrenset med tid. I utviklingen av kurset har skolen, næringsliv og forskning jobbet tett sammen. Dette har vært en spennende arbeidsform, og vi håper dette bidrar til å få fram et godt kurs for lærere, og at de kan ha nytte av dette i sitt arbeid med opplæring av elever sier Mona Bakke Svarstad, prosjektleder for Akvakulturutdanningen ved Måløy videregående skole.

– Grenseskillet mellom biologi og mekanikk som i stor grad finnes i RAS er et veldig spennende fagområde. Det er stor kompleksitet i et RAS-anlegg, og tverrfaglig tilnærming og oversikt sammen med systemforståelse er avgjørende for suksess. Vi ser at dersom alt blir gjort på en riktig måte er potensialet for verdiskaping stort sier prosjektleder Yngve Hjertenes, i ONTEC. 

Nytteverdi
– Vi er glade for å være med på denne satsningen for å videreutdanne lærere om RAS-teknologi. Gjennom en årrekke har vi holdt kurs ved universiteter og ute i næringen. Oppdrett i resirkuleringssystemer er komplekst, og vi ser stor nytteverdi i å være med på dette løftet for lærere slik at elevene skal få et faglig grunnlag allerede før de kommer ut i arbeidslivet sier Åse Åtland, forskningsdirektør i NIVA.

Åse Åtland

Etter endt kurs skal lærerne ha fått grunnleggende teoretisk og praktisk forståelse for hvordan et RAS-anlegg fungerer både teknisk og biologisk. Deltagerne på kurset vil også få tilgang til et undervisningsopplegg de enkelt kan tilpasse og bruke i sin elevgruppe.

– Vi trenger oppgradering på kunnskap. Det finst ikke lærebøker med dette som tema per i dag, og det som finst nå blir veldig overfladisk. Vi lager materialet vårt selv. Dette må vi delta på, sier Christian Pedersen, lærer ved Fusa VGS.

I kurset vil lærerne få opplæring innen fiskens biologiske behov, tekniske komponenter og funksjon i resirkuleringsanlegg, vannbehandling i resirkuleringsanlegg, målemetoder og bruk av måleutstyr samt sentrale prinsipper for drift av resirkuleringsanlegg.

Kurset blir gjennomført som selvstudium med to digitale halvdagssamlinger 17. og 24. mars og en tre dagers samling på Måløy VGS 13. til 15.april. Kurset vil også være åpent for andre som ønsker å heve kompetansen innen RAS. 

Foto: NIVA