Førderederiet Artic Shippings resultat før skatt gikk ned fra 14,4 millioner kroner i 2016 til 8,4 millioner kroner i 2017.
Rederiet driver i dag seks skip innen fiskefôrtransport og servicebåter. Fem av disse er fôrbåter som går på lange kontrakter for Cargill.
– Redusert årsresultat skyldes at vi har brukt mye penger til å kjøpe tjenester i forbindelse med at vi har omstrukturert selskapet. Tidligere var båtene eid av et selskap, mens driften lå i et annet selskap. Nå har vi samlet alt i et rederi, og i den sammenheng har vi kjøpt konsulent- og banktjenester for ganske store summer, forklarer administrerende direktør i Artic Shipping, Rune Førde, til Firda.
Førde legger til at det koster å samle alle båtene i ett selskap.
Siden båtene er flyttet over til Artic Shipping, har også gjelden økt fra 311 millioner kroner i 2016 til 504 millioner kroner i 2017. Det igjen betyr økte rentekostnader.
– Det som skjer, er at tidligere delfinansierte vi båtene ved hjelp av eksterne investorer. Vi har hatt som mål at vi skal ha et resultat på ti prosent av driftsinntektene, og det har vi stort sett klart. År for år har vi latt det meste av det overskuddet bli værende som egenkapital i selskapet. Dermed er vi etter hvert blitt så solide at når båter skal finansieres, har vi egenkapital nok til at banken låner oss resten. Det går veldig bra det, avslutter Førde.