Megavekst på flyfrakt av laks

Nyheter
1400

Siden 2010 har Salmosped As vokst med 172 prosent. Selskapet tjente 11,6 millioner kroner (før skatt) i fjor og har de tre siste årene tjent drøyt 32 millioner kroner.

– Jeg og flere andre i Salmosped arbeidet for DHL Quality Group, men forlot selskapet og startet Salmosped, sier Morten Svendsen, daglig leder i Salmosped, til iLaks. Svendsen var med å bygge opp «sjømatflyfrakten» til DHL i Norge.

Han sier at selskapet har holdt lav profil. Han vil derfor ikke fortelle noe særlig om 2014-tallene til selskapet, men han sier at han spår at flyfrakt av laks vil fortsette å øke.

– Kanskje vil veksten ikke være så stor som den vi har bak oss, men vekst tror jeg det blir, sier Svendsen.

Salmosped er frittstående. Selskapet selger spedisjonstjenester til de fleste norske eksportører som sender sjømat med fly. I hovedsak snakker vi om laks og kongekrabber. Selskapet kjøper tjenester hos alle de store flyselskapene.

– Så lenge de har et «all right» produkt, kan vi kjøpe det, sier Svendsen.

Han beretter at bransjen har endret seg de siste årene.

-Tidligere var det vanlig at fisk fra Norge ble sendt til Frankfurt, København og andre mellomeuropeiske HUB-er. Nå skjer frakten mer direkte fra Gardermoen. Vi kjøper kapasitet der vi kan, enten det nå er hos Korean Air og deres fraktfly eller hos passasjerselskap, som Norwegian, som flyr direkte til Thailand, sier Svendsen.

Han opplyser at selskapet sender sjømat til alle oversjøiske markeder. I år har selskapet også hatt flyfrakt til Oceania, til Australia.

Svendsen peker på at India kan være det neste markedet som vil utløse behov for mer flyfrakt av sjømat fra Norge.

«Ingen har det så travelt som en død laks», sier man ofte i laksebransjen. Logistikkjedene som er bygget seg opp er rett og slett fantastiske. «Just in time» i praksis.

– Ja, vi tenker en del på det. Det er veldig mange mennesker involvert i å få fisken fram fra eksempelvis merdene på Frøya til kundene i oversjøiske land. Disse jobber døgnet rundt. Tenk bare på trailersjåførene i Norge, som henter laks på Frøya og må kjøre til Gardermoen på all slags veier og føreforhold. Når de kommer fram 10 minutter forsinket, kan de få påpakning for sen levering. Det er en fascinerende bransje, sier Svendsen.

Salmosped eies av Petter Fausko (30 prosent), Morten Svendsen (22,5 prosent), Lasse Wangen (17,5 prosent), Petter Wangen (15 prosent) og Morten Wangen (15 prosent). Eierne har fått til sammen ni millioner i utbytte gjennom utdelinger i 2011 og 2012.

Svendsen sier til iLaks at selskap som Schenker, Kühne og Nagel og DHL nok er større på flyfrakt av fisk enn Salmosped.

[table id=21 /]