– Omdømme kan ikke kjøpes

Nyheter
1239

Men Retrievers medieovervåking viser at omdømmet til oppdrettslaksen har blitt styrket de siste to år.

Har «Laks er viktig for Norge»-kampanjen bidratt til et bedre omdømme for oppdrettsnæringen?. Det var problemstillingen Sjømatrådets Bjørn Erik Stabell var blitt utfordret på under Geelmuyden Kieses frokostmøte i Bergen torsdag.

Stabell legger frem dokumentasjon på det velkjente faktum at oppdrettsnæringen møtes med et negativt mediebilde.

– I 2015 var 39 prosent av oppslagene i Norge negative, 29 var positive og nøytrale var 31 prosent, sier han, og legger til at laks var omtalt i rundt 10.000 artikler i norsk presse.

Oppmerksomhet
Dette var bakteppet for arbeidet med «Laks er viktig for Norge».

– Omdømme kan ikke kjøpes, men det som var viktig for kampanjen er oppmerksomhet. Penger kan kjøpe oppmerksomhet. Det har vi gjort.

De to PR-byråene Creuna og Geelmuyden Kiese har vært partnere i prosjektet.

Stabell understreker viktigheten av helhetlig tenkning på tvers av fire fagomrder: Markedsføring, PR og media, kunnskapstiltak og sponsorater.

Oppmerksomhet
– Alt henger sammen med alt. Det var Stalin som sa det først, og ble senere gjentatt av Gro Harlem Brundtland.

Kampanjen fikk særlig omfattende oppmerksomhet knyttet til sponsoratet av Sykkel-VM på seinsommeren ifjor.

– PR-verdien vi fikk av Sykkel-VM i Norge var, konservativt vurdert, 25 millioner kroner, sier han og definerer dette som content marketing.

– Vi har overlevert, sier han og kaller seg «høy og mørk».

Omdømmekapital
På en omdømmescore utarbeidet av TNS fremgår det at næringen har styrket sitt omdømme de siste to år.

– Vi er tilbake på en omdømmescore som vi hadde i 2009. Vi har et omdømme som er ganske identisk med det Norgesgruppen har, bedre enn DNB for eksempel, sier han og påpeker at norske forbrukere er begynt å bli mer og mer kritiske til matvarer generelt.

– 46 prosent av folk flest snakker positivt om laksen. Det er en omdømmekapital. Laksen har ikke et dårlig omdømme, men dem som er negative har så høy stemme at de høres mer. I 2017 var det fortsatt rundt 10.000 oppslag om laks, 27 prosent var negative.