Ombygget servicekatamaran vil kutte diesel-forbruket med 80 prosent

Nyheter
0

Kvarøy Fiskeoppdretts katamaran blir første båt i MOEN Verfts refit-program. Med en parallell hybridlinje beholder båten all kraft, samtidig som dieselforbruket kan reduseres med opptil 80 prosent. Refit-løsningen ventes tjent inn på få år.

MOEN Verfts Refit-program gjør det helt eller delvis mulig å erstatte diesel med lavutslippsløsninger i eksisterende fartøyer. Kvarøy Fiskeoppdrett på Helgeland er først ute med miljøombygging av en servicekatamaran som beholder sin opprinnelig Nogva-drivlinje fra 2017.

– Batterihybride drivlinjer kan redusere dieselforbruket og CO2-utslippet med opptil 80 prosent. Med den parallelle hybridlinjen vi skal installere i samarbeid med Hymatech, vil Kvarøy også bevare all kraften som finnes i båten allerede, forklarer salgsleder i MOEN, Hans Jørgen Eilertsen, i en melding.

Hans Jørgen Eilertsen, salgsdirektør MOEN Verft

Refit-arbeidet starter i løpet av andre kvartal. Etter ombyggingen kan 13,5-metringen «Heimdall» både manuelt og automatisk kjøres sømløst mellom diesel, hybrid eller helelektrisk. Batteripakken er på 110 kilowattimer, og hybridløsningen dekker både framdrift, kran og annen dekksutrustning.

– Vi i Kvarøy Fiskeoppdrett har som mål å være så grønn som mulig, og alt som bidrar til at vi bruker mindre diesel er en fordel. Båtene vi bruker står gjerne seks til sju timer på tomgang, og da er dieselbruk lite effektivt. Nå vil vi bruke dieselmotorene bare ved transportetapper, sier Håvard Olsen i Kvarøy Fiskeoppdrett.

Det familieeide oppdrettsselskapet på Helgeland sin forretningsidé er å produsere laks uten at det går ut over miljø eller fiskevelferd.

– Vi ser store fordeler for arbeidsmiljøet. Vi har allerede én hybridbåt og tilbakemeldingene fra de ansatte er svært gode. De slipper både unødvendig støy og eksos. For oss var det en nobrainer å bygge om båten, og MOEN hadde en løsning vi likte godt. De har en profil der de nyttiggjør alt som allerede er på båten. Det er bærekraftig, samtidig som at hvis du har en horisont på tre til fem år, så vil du ha tjent inn ombyggingen. At vi sparer penger på sikt kan ikke undervurderes, forteller Olsen.

På ombyggingen av «Heimdall» har MOEN med seg Hymatech og Elcom som leverandører av henholdsvis hybridsystem og elektrisk. Ombyggingen skal skje på Kolvereid.

Siden MOEN i høst lanserte Refit-programmet, har verftet jobbet aktivt opp mot leverandører for å utvikle refit som hyllevareløsninger for havbruks- og fiskeriflåten.

– Vi utvikler nå refit på flere nivåer, fra å fjerne fossile drivlinjer helt, til parallellinstallasjoner som Kvarøy har valgt, sier administrerende direktør i MOEN Verft, Paul Ingvar Dekkerhus, som også leder industrikonsernet som nå utvikler verdens første hydrogendrevne havbruksfartøy.

MOEN har de siste årene utviklet en tydelig miljøprofil. For å gjøre det enklere for oppdrettere å bruke refit-programmet, tilbyr konsernet lavutslipps erstatningsfartøyer mens båten bygges om.