Visningsvert om avviklingsråd: – Politikerne må komme på besøk

Nyheter
0

Havbruksutvalgets råd om å legge ned visningsanlegg vekker reaksjoner.

Karina Bunes sitter på bakrommet til kjøkkenet på Engesund visningsanlegg, med en porsjon sjokolademousse som ble til overs fra det hun laget til dagens gjester. Hun har vært visningsvert på anlegget siden 2018.

– Jeg ble jo trist, og ganske frustrert, sier Bunes.

Bakgrunnen for disse følelsene, er Havbruksutvalgets forslag om å avvikle driften på 30 visningsanlegg i Norge.

«Ordningen med visningstillatelser bør avvikles» står det i utvalgets rapport, som ble presentert i slutten av september. Utvalget, som ble oppnevnt av Solberg-regjeringen i 2021 for å vurdere tillatelsessystemet i akvakultur, foreslår å «avvikle tillatelser til visningsformål, undervisningsformål og fiskepark».

Les også: 30 visningsanlegg foreslås avviklet: – De har neppe forstått hva de foreslår

Flere tusen besøkende
Det er snart 20 år siden de første visningskonsesjonene ble gitt. I dag er 30 sentre åpne for besøkende, og tre er under etablering. Sentrene tilbyr aktiviteter, undervisning, smaksprøver og en opplevelse av hva havbruk går ut på.

Engesund Fiskeoppdrett har hatt visningssenter på Fitjar i elleve år. Så langt i år har de hatt rundt 3.000 besøkende, ifølge Bunes. Omvisningen kan vare i alt fra to til fem timer, inkludert båtturen ut til anlegget.

Dagens gjester er en familie på fem fra Haugalandet. De er engasjerte og har flere spørsmål, og besøket blir dermed av den lengre varianten.

Visningsvert Karina Bunes (til høyre) har med seg en familie på fem. Foto: Tina Totland Jenssen

– Alt kommer gjerne ikke frem av hvor mye visningssentrene betyr for lokalmiljøene, men også for næringen som helhet. Det betyr kjempemasse, sier hun.

– For oss betyr det også noe med tanke på sysselsetting. Vi er tre ansatte her, men flere om sommeren.

Bunes mener at Engesund gir mye tilbake til samfunnet.

– Vi sponser mye idrett og kultur, basarer, skoler og barnehager. Vi gjør mye for Fitjar, men også for hele Sunnhordland. Og vi er en av de viktigste destinasjonene i Visit Sunnhordland.

Flere misoppfatninger
– Hvorfor mener du at det er viktig å ha visningsanlegg?

Det er viktig for å øke kunnskapen om næringen. Man ser jo at det er mangel på kunnskap blant folk om næringen. Mange vet ikke hvor sunt det er å spise laks, at laks er det mest bærekraftige kjøttet som produseres i dag, eller hvor viktig det er for Norges økonomi og sysselsetting, sier Bunes.

Bunes opplever at det er flere misoppfatninger om bransjen. For eksempel tror mange at det fortsatt er mye antibiotikabruk, forteller hun. Antibiotikabruken er redusert med 99 prosent siden 80-tallet.

Hun tar familien fra Haugalandet gjennom næringens utfordringer, blant annet med å nytte slam, unngå rømming og redusere bruk av plast.

– Vi skal ikke si at alt er tipp topp, for vi har fortsatt en vei å gå i næringen. Men det er viktig at folk skjønner at verden trenger mat, og at oppdrett da er den mest bærekraftige kjøttproduksjonen.

– Hva kan dere gjøre for å overbevise politikerne om at visningsanlegget er verdt å beholde?

– Det er mange som har fordommer mot næringen, og som vil ha godt av å se hvordan det fungerer, sier Karina Bunes. Foto: Tina Totland Jenssen

– Jeg tenker at de må komme på besøk og se hva det går i. Vi jobber stadig med å fornye oss og å lage nye utstillinger. For vår del synes jeg det er vanskelig å finne på enda mer vi kan gjøre for å overbevise dem, for vi gjør allerede veldig mye bra – både i form av ulike arrangementer vi har her ute, og hvordan vi sponser ulike lokale aktører.

Ikke tilstrekkelig måloppnåelse
Havbruksutvalget hevder i rapporten at særtillatelser er kostbare og lite gjennomsiktige som virkemiddel, og at de i flere tilfeller har vist seg å ikke gi tilstrekkelig måloppnåelse.

– Hva sikter de til da? Hva vet de egentlig om det? Det er aldri målt. Vi ser derimot daglig hva dette betyr, kommenterte Vibeke Aspdal, styreleder i Forum for Visningsanlegg, etter at hun ble kjent med innholdet i rapporten.

«Akvakulturnæringen kan, som andre næringer, ha behov for nasjonal informasjonsformidling for å bygge omdømme, gi næringen legitimitet i befolkningen og sikre rekruttering. Ulike visningstilbud kan være en del av dette, og kan komme hele næringen til gode» står det i rapporten.

«Hvorfor det skulle være en offentlig oppgave å finansiere et formidlingstiltak som gir innsikt i en spesifikk næring gjennom bedriftsbesøk, er uklart», skriver utvalget.