Om elektrifisering av serviceflåten: – Batteriene er for dårlige slik de er i dag

Nyheter
0

Daglig leder ved Sletta Verft, Kåre Sletta, mener at regjeringens klimakrav for serviceflåten ligger langt foran den teknologiske virkeligheten.

Regjeringen har vedtatt at serviceflåten i havbruk skal bli utslippsfri, med krav om 90 prosent utslippsfri energibruk fra 2028 for nye fartøy og gradvis innfasing for resten frem mot 2040. I forrige uke sendte Regjeringen ut et forslag til en ny forskrift om utslippskrav for servicebåter på høring.

Flere aktører i næringen har kritisert forslaget for å være lite gjennomførbart, og peker blant annet på fravær av standardisert ladeinfrastruktur og manglende nettkapasitet i distriktene.

Sletta Verft har de siste årene levert en rekke moderne hybridbåter, blant annet til Trident Aqua Services. Likevel understreker daglig leder Kåre Sletta at batterikapasiteten gjør full elektrifisering vanskelig.

– Båtene kan bruke elektrisk drivkraft når de jobber, men de kan ikke kjøre så lange avstander. De kan gå på elektrisk i kanskje tre eller fire timer, alt ettersom hvor hardt de belastes, sier han til iLaks.

“Multi Navigator” levert fra Sletta Verft til FSV, nå Trident Aqua Services. Foto: FSV

– Bør lade over natten
Hybridløsninger har derfor dominert leveransene fra verftet, som blant annet har bygget flere fartøy til Trident Aqua Services.

Utfordringen ligger imidlertid ikke bare i designet, men i hvor båtene faktisk kan lade, mener Sletta.

– Men det er så langt mellom ladestasjoner. Kundene spøker med at «det nesten bare er hos oss at de får til å lade opp».

I en kartlegging konkluderer DNV med at havbruksflåten i stor grad er egnet for elektrifisering, men at dette forutsetter en omfattende utbygging av ladeinfrastruktur.

De peker på at fartøyenes operasjonsmønster – med mye havneligge om natten – gir gode muligheter for lading med moderat effekt, men at det likevel trengs ladepunkter på flere tusen lokasjoner dersom hele flåten skal dekkes.

– Ladetiden kommer litt an på hvilke kontakter man har, men det tar en del timer for dem å lade opp. Helst skal de ligge å lade over natten, sier Sletta.

Les også: Trident om klimakravene: – Tidsplanen er urealistisk og regningen blir skyhøy

– Ligger langt frem i tid
Trident-sjef Arild Aasmyr har tidligere understreket at batterielektrisk drift er best egnet for havbruksnæringens driftsmønstre, men at hybridløsninger gir nødvendig fleksibilitet.

– Når en vurderer nye teknologiske løsninger for nullutslipp så må en se på hele miljøregnskapet for den aktuelle løsningen. Batterielektrisk drift er den mest aktuelle løsningen for våre operasjoner, spesielt for fartøy med de driftsmønstre man har i havbruksnæringen, sa Aasmyr til iLaks.

Men hos Sletta Verft, som har levert flere av Tridents fartøy, er vurderingen mer nøktern.

– Jeg tror en 100 prosent elektrifisering av serviceflåten ligger langt frem i tid. Batterikapasiteten er ikke god nok, og det mangler ladeinfrastruktur, sier Sletta.

Sletta Verft ble etablert i 1946 som trebåtbyggeri, og er i dag et moderne skipsverft som bygger fartøy i stål og aluminium. Skrogene produseres ved baltiske verft, mens ferdigstilling og tekniske installasjoner skjer på Sletta.

Et av de mest profilerte prosjektene er «Multi Electric» som har en batteripakke på over 1.000 kWh og en dieselmotor som kan lade batteriene.

Sletta forteller at verftet kun har levert hybridbåter i de siste årene, men og at han forventer at etterspørselen etter slike løsninger vil ta seg opp i tiden fremover.

– Akkurat nå har etterspørselen vært litt mindre, jeg vet ikke om det har med markedet å gjøre. Jeg har anbud ute, men jeg føler at det går lengre tid før de får gjennomslag, sier Sletta.