Men selv om omsetningen økte, falt lønnsomheten.
Gursken-bedriften omsatte for 1,2 milliarder kroner i 2022. Men året etter ble dette redusert til en tredjedel. I fjor økte omsetningen med 396,7 millioner kroner og endte på 817,2 millioner.
Driftsresultatet ble på 21,4 millioner, fire millioner svakere enn i 2023. Driftsmarginen ble 2,6 prosent.
– Vi har en økning i utbyggingsaktiviteten, som også viser igjen på omsetningen for fjoråret. I tillegg har vi styrket både infrastrukturen og bemanningen, blant annet med 40 nyansatte siden starten av 2024. Her er vi fremdeles i en ansettelsesfase med behov for flere folk, forklarer administrerende direktør Leiv Sindre Muren i en pressemelding.
Det fremgår av pressemeldingen at verftet gjennomførte totalt 32 oppdrag gjennom året. 21 av dem var dokkingsoppdrag.
Verftet opplyser også at de har en ordrebok på fem fartøy, som strekker seg frem til sommeren 2027.
Ved årsskiftet hadde Gursken-veftet, som sysselsatte 125 årsverk i fjor, en egenkapital på 142,2 millioner kroner og en totalkapital på 918,3 millioner. Egenkapitalandelen var på 15,5 prosent.
De største eierne i Myklebust Veft er Inyard Invest, John Kleven, Hareid Elektriske og Cortex. Inyard Invest, som innehar 49,9 prosent av aksjene, eies av Fosnavåg-baserte Barentz, Canomaro Shipping og islandske Kaldbakur med hver sin tredjedel.
iLaks har vært i kontakt med administrerende direktør Leiv Sindre Muren. Han viser til pressemeldingen.
Myklebust Verft | 2024 | 2023 | Endring |
Omsetning | 817,2 | 420,5 | 94,3 % |
EBIT | 21,4 | 25,3 | – 15,7 % |
Resultat før skatt | 17,0 | 22,4 | -24,1 % |
Driftsmargin | 2,6% | 6,0 % | |
Alle tall i millioner kroner |