Både inntekter og kostnader øker kjapt.
Rekrutterings- og konsulentselskapet Seafood People noterte seg for et nytt år med omsetningsvekst i 2023. Salgsinntektene endte på 27,3 millioner kroner, et hopp på 16,7 prosent fra året før.
Men kostnadene øker også for selskapet som holder til i standsmessige kontorlokaler på Bradbenken i Bergen. Driftsmarginen falt fra 11,1 til 9,9 prosent fra 2022 til 2023.
Resultat før skatt endte på like i underkant av 2,7 millioner kroner – en marginal nedgang fra 2022.
– Tidene endrer seg og vi med den. 2023 var et konsolideringsår for selskapet der vi investerte ressurser på å tilpasse egne tjenester til etterspørsel i markedet, sier daglig leder i Seafood People, Per Håkon Stenhaug, til iLaks.
Utbytte
Seafood People er eid av de ansatte. Gründer Thomas Bakke har majoriteten, med 52,3 prosent av aksjene gjennom sitt holdingselskap Thomba. Snaut 2,1 millioner kroner er avsatt til utbytte etter fjoråret.
– Selskapets eiere, som også til stor del er yrkesaktive i selskapet, ser seg godt fornøyd både med resultat og utvikling i foregående år. For egen del vil jeg gi uttrykk for at jeg ser lyst på fremtiden for næringen, sier Stenhaug.
Stillingsmarkedet i oppdrettsnæringen har fått en relativt sprek start på 2024. Seafood People offentliggjorde for øvrig tidligere i vinter en avtale om mediepartnerskap med Oceanspace Media, blant annet kjent for publikasjonene Skipsrevyen og Kystmagasinet.
Seafood People | 2023 | 2022 | Endring |
Omsetning | 27,3 | 23,4 | 16,7 % |
EBIT | 2,7 | 2,6 | 3,8 % |
Resultat før skatt | 2,7 | 2,7 | -1,5 % |
Driftsmargin | 9,9 % | 11,1 % | |
Alle tall i millioner kroner |