Aker BioMarine rapporterer fredag morgen salgsinntekter på 88,6 millioner dollar i andre kvartal. Det er opp 21 prosent fra 73,4 millioner dollar i samme kvartal i fjor. Justert EBITDA ble 21,5 millioner dollar, flatt fra andre kvartal 2022.
Krillselskapet melder om god fangst, og «tracking» på nivå med fjoråret. Qrill Aqua og Superba leverer god volumvekst, med marginer påvirket av «onboarding» av ny klient, regional drivstoffpris-spread og midlertidig ingen produksjon i Houston.
Merkevare-divisjonen leverte ni prosent inntektsvekst på årsbasis. Såkalt «health claim» for Superba er godkjent i det sørkoreanske markedet, og selskapet forbereder seg på relansering.
Aker BioMarine har videre kunngjort en intensjon om å endre konsernets finansielle rapportering og juridisk enhetstruktur.
Selskapets nye proteinfabrikk i Ski, utenfor Oslo, er ferdigstilt til avtalt tid og budsjett.
– Aker BioMarine fortsetter inntektsveksten fra år til år, inkludert god ytelse i våre fangstoperasjoner. Selv om salget økte, falt marginene sammenlignet med fjoråret på grunn av faktorer som høyere drivstoffkostnader, kunde- og produktmiks, og lav produksjon i vår Houston-fabrikk. Imidlertid, vi ser på mange av disse faktorene som midlertidige, og forblir optimistiske med hensyn til helheten utviklingen av virksomheten vår, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.
– For tredje kvartal 2023 forventer vi Qrill Aqua og Superba inntekter, samt Merkevare-inntektene vil være over samme kvartal i fjor.
– Vi forventer at den langsiktige gjennomsnittlige årlige salgsveksten for Aker BioMarine vil være på linje med tidligere kommuniserte ambisjoner på rundt 15 prosent, sier Johansen videre.