Økt omsetning og fortsatt kruttsterke marginer i Sølvtrans

Nyheter
0

Brønnbåtkjempen omsatte for 1.140,7 millioner kroner i 2022. Driftsmarginen ble 51,3 prosent.

Fra Skansekaia, ved innløpet til Brosundet i Ålesund, håndterer Sølvtrans Rederi en flåte bestående av 25 brønnbåter, som går på kontrakter i Norge, Skottland, Island og Australia. Sølvtrans-flåten er verdsatt til 6.557 millioner kroner i regnskapsbøkene. Brønnbåtene genererte en netto operasjonell kontantstrøm på 454,5 millioner kroner i 2022.

«Positiv cash flow fra driften har blitt brukt for investeringer i nye fartøyer og generelle selskapsformål. Likviditetssituasjonen i løpet av året har vært tilfredsstillende», skriver styret i årsberetningen.

Konsentrert
Driftsresultatet endte ifjor på 584,7 millioner kroner – en oppgang på 15,1 prosent fra 2021.

Driften er ganske konsentrert, med hele 87 prosent av omsetningen fra Nordsjø-bassenget. Det resterende kom fra Oceania, nærmere bestemt Tasmania, hvor «Ronja Storm» går på en lang kontrakt.

Verdens lengste brønnbåt, «Ronja Storm». FOTO: Sølvtrans

«Selskapet tok levering av fire fartøyer i 2022: «Ronja Nærøysund» (4.000 kubikkmeter lastekapasitet), «Ronja Princess» (3.000 kubikkmeter), «Ronja Azul» (4.000 kubikkmeter) og «Ronja Queen» (3.000 kubikkmeter)», fremgår det av årsberetningen.

Flere båter
Ved utløpet av 2022 hadde selskapet syv fartøyer under bygging. Så langt i 2023 har Sølvtrans tatt levering av to nye brønnbåter.

Totalbalansen er 9.512,1 millioner kroner, hvorav bokført egenkapital ved årsskiftet var 1.626,1 millioner kroner.

Sølvtrans er kontrollert av private equity fondet Antin Infrastructure Partners, som eier 82,7 prosent av aksjene. Halsebakk-familien eier 15 prosent, gjennom Ronja Capital, mens styreleder Anders Hvide eier 2,3 prosent, gjennom Tucan Holding.

Sølvtrans Rederi 2022 2021 Endring
Omsetning 1140,7 933,1 22,2 %
EBIT 584,7 508,1 15,1 %
Resultat før skatt 432,7 368,7 17,4 %
Driftsmargin 51,3 % 54,5 %
Alle tall i millioner kroner