Økt hjemmekonsum kompenserer for bortfallet av restaurantmarkedet i Spania

Nyheter
962

Spania er svært hardt rammet av koronaviruset. Men landet økte lakseimporten i påsken.

– Siden en rekke land har innført restriksjoner som rammer restaurantsegmentet hardt, ser vi i flere markeder en dreining mot mer salg av norsk sjømat i dagligvare, og da spesielt som ferdigpakkede og fryste produkter. Om vi sammenligner påskeeksporten med påskeuken i fjor (uke 16), ser vi en økning i eksporten av både laks og torsk til bearbeidingsmarkeder som Polen og Nederland. Dette er markeder som videreforedler fisken til konsumferdige produkter for salg i dagligvarehandelen, sier Paul Aandahl, sjømatanalytiker i Norges sjømatråd, i en markedsoppdatering fredag morgen.

– EU hadde en nedgang på fire prosent for fersk hel laks i påskeuken. Vi ser at eksporten til videreforedlingsmarkeder som Polen, Nederland og Litauen gikk bra og eksporten til enkeltmarkeder som Spania, Storbritannia, Tyskland og Finland økte, mens det var nedgang til Frankrike og Italia, sier Aandahl.

Salgsutviklingen i Spania er særlig interessant.

– Laks er favorittfisken til spanjolene, og vi ser en dreining til økt hjemmekonsum som langt på vei har kompensert for bortfallet av restaurantmarkedet i Spania. Eksporten av fersk hel laks til Spania økte med 16 prosent i påskeuken, sier Bjørn Erik Stabell, Sjømatrådets fiskeriutsending til Spania.

– Spania er imidlertid et av de landene i verden som er sterkest rammet av koronaviruset. Det er også et av de landende som har iverksatt de strengeste restriksjoner for sine innbyggere. Dette påvirker selvsagt alle spanjoler som er i sin femte uke med «lock down» og en analyse gjennomført av Kantar TNS viser blant annet at 85 prosent av spanjolene ser negativt på sin egen økonomi fremover, sier Stabell.

Aktivitet ved fiskemarkedet Mercamadrid i Spania. Foto: Aslak Berge