Økning i fiskesalget hos dagligvarekjeder: – Vår vekst kommer hovedsakelig fra laks

Nyheter
1051

Etter en lang periode med sviktende salg av fisk for dagligvarebransjen, ser det ut til at situasjonen er i ferd med å snu.

Ifølge Nielsen-tall som E24 har fått tilgang på, har fiskesalget i Kiwi økt med 12,9 prosent målt i volum i januar og februar, sammenliknet med samme periode i fjor.

– Vi har jobbet målrettet for å øke fiskesalget, så dette er en hyggelig utvikling. Vi håper trenden har snudd, sier kommunikasjonssjef Kristina Aakvaag Arvin i Kiwi.

Prisene på laks nådde i november i fjor det laveste på to år, og Aakvaag Arvin bekrefter utviklingen i lakseprisen har spilt en rolle for det økte salget.

– Helt klart. Laks står for 60 prosent av Kiwis fiskeomsetning, og nå kommer også vår vekst hovedsakelig fra laks, sier Arvin.

Coop sier de har hatt en vekst på syv prosent i fiskesalget hittil i år. Rema opplyser salget av fersk og kjølt fisk har økt 27,4 prosent så langt i år.

– Det er ikke til å stikke under stol at det har vært krevende å få økt salget av fisk etter at råvareprisene steg, noe som ga utslag i høyere priser til kundene, sier kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, til E24.