Sølvtrans-gründer Roger Halsebakk beskriver brønnbåten som «en godt utrustet båt med fantastiske muligheter». I tillegg til å være av en ny generasjon brønnbåter med teknologi utviklet positivt for dyrevern og miljøvennlighet, er Ronja Huon også utrustet med et nyutviklet system for behandling av AGD i ferskvann.
-Denne brønnbåten er vårt hittil mest avanserte bygg når det kommer til teknologi og miljøvennlige løsninger, forteller Halsebakk.
– Vi har utviklet en teknologi som gjør at vi kan bruke det samme vannet til flere behandlinger. Det brukes laste- og lossesystem med undertrykk og overtrykk av ferskvann. Dette er en helt ny løsning som gjør behandlingen både rimeligere, mer effektiv og mer skånsom for fisken enn de løsningene som er tilgjengelig i markedet i dag, forteller Halsebakk.
Båten skal drive med AGD-behandling og frakt av fisk sør for kysten av Tasmania. AGD er en sykdom som forårsakes av en amøbe som setter seg på gjellene til fisken og danner slim. Skadene på gjellene gjør at fisken ikke får oksygen og kan føre til dødelighet hvis sykdommen ikke behandles.
Mannskapet på den nye båten består av 12 personer fordelt på to skift på seks mann.
– Vi bruker et erfarent og dyktig mannskap med lang fartstid i selskapet for å kjøre i gang den nye brønnbåten, forklarer Roger Halsebakk.
Med ny og solid eier i ryggen er Sølvtrans klare til å bygge flere nye fartøy.
– Vi har aldri vært redde for å ta på oss nye utfordringer. Helt siden vi startet å frakte smolt i Skottland på slutten av 80-tallet har Sølvtrans vært kjent for å gå inn i nye markeder. Nå ønsker vi å ta med oss de erfaringene og den kompetansen vi har bygd opp, tilbake til Norge. Norsk oppdrettsnæring møter nye og flere utfordringer, noe som gir behov for økt fokus på miljøvennlighet og fiskehelse. Aktørene i næringen må ta ansvar. Her kan vi bidra med ny brønnbåtteknologi som ikke bare imøtekommer kravene fra myndighetene, men også bidrar til innovasjon og nyskaping i oppdrettsnæringen. Vi vil i løpet av kort tid kontrahere flere nyvinnende brønnbåter for bruk i Norge, forteller Roger Halsebakk.