Nytt oppdrettsskip skal styrke Kinas offshore-planer

Nyheter
0

Kina er trapper opp sine oppdrettsambisjoner offshore med “Guoxin 2-1”, et 150.000 tonns “smart oppdrettsfartøy”, som for tiden er under bygging i havnebyen Qingdao. Oppdrettsskipet, utviklet av Guoxin China Shipbuilding Qingdao Marine Technology, forventes å være i drift i løpet av 2025.

“Guoxin 2-1” måler 245 meter i lengde og 45 meter i bredde, og er det største akvakulturfartøyet som noen gang er bygget. Det rommer 15 tanker, hver større enn to standard svømmebassenger. Fartøyet er en oppgradert versjon av “Guoxin 1”, verdens første storskala oppdrettsskip, som har vært i drift siden 2022.

Les også: Kina sjøsatte 250 meter langt tankskip, som skal fylles med oppdrettsfisk

Forbedret
“Guoxin 1” har fungert som et “proof of concept”, etter å ha seilt 14.000 nautiske mil over Gulehavet, Øst-Kinahavet og Sør-Kinahavet siden sjøsettingen. Fartøyet har produsert 2.700 tonn av den lokale fiskearten yellow croaker, ved å utnytte evnen til å navigere i forskjellige farvann for å matche optimale temperaturforhold for fiskeoppdrett, rapporterer  avisen Bastille Post Global.

Med utgangspunkt i denne erfaringen introduserer “Guoxin 2-1″ et forbedret leveringssystem for fiskeyngel.

– Mens vi har beholdt heisemetoden, har vi brukt en sideinngangsmetode som gjør at fiskeyngel kan transporteres direkte inn i oppdrettstankene gjennom nye skrogåpninger,” sier Tian Neidong, prosjektdirektør ved Guoxin China Shipbuilding Qingdao Marine Technology. – Dette øker effektiviteten betydelig og reduserer skadefrekvensen.

Fartøyet er utstyrt med et integrert kontrollsystem, med mer enn 2.000 sensorer som overvåker vanntemperatur, kvalitet og oksygennivåer i sanntid. Data overføres til både skipets overvåkingsrom ombord og et landbasert kontrollsenter, noe som muliggjør fjernstyring og operasjonelle justeringer.

Høy tetthet
Fisketettheten i “Guoxin 2-1” sine lukkede tanker er rapportert å være fire til seks ganger høyere enn tradisjonelle merder, mens akvakultursyklusen er redusert med 30 prosent. Selskapet hevder også at fartøyet øker fiskens overlevelsesrater og veksteffektivitet, og forbedrer det totale produksjonsutbyttet.

Guoxin sine flytende farmer er en del av Kinas bredere strategi for å industrialisere offshore akvakultur, med planer om å bygge 50 slike fartøy i løpet av de neste fem årene. Modellen har vakt internasjonal oppmerksomhet, spesielt fra europeiske firmaer som utforsker tankbasert lakseoppdrett, som et alternativ til landbaserte resirkulerende akvakultursystemer (RAS) og tradisjonelt kystnært oppdrett.

“Guoxin 2-1” forventes å bli levert i slutten av 2025, med flere fartøyer, inkludert de som er designet for kaldtvannsarter som atlantisk laks, som for tiden er under utvikling.