Nybygget “Frøy Saga” går inn på langtidskontrakt med Mowi

Nyheter
0

I slutten av forrige måned fikk Frøy overlevert brønnbåten “Frøy Saga” fra verftet Sefine Shipyard i Tyrkia. Frøy har signert en flerårig timecharteravtale med Mowi, og fartøyet går i disse dager ut i drift for havbruksselskapet.  

“Frøy Saga” er søsterskipet til “Gåsø Odin”, og er en 4 500 m³ allround brønnbåt fra Møre Maritime-serien. Den er spesialdesignet for å transportere fisk og er utstyrt med avansert teknologi for effektiv behandling av laks. Om bord i den nye brønnbåten er det 12 lugarer med 14 køyeplasser.

– “Frøy Saga” ble bestilt i mai 2022, og gjennom byggeperioden har Frøy hatt et sterkt og faglig kompetent «Site team» til stede hos Sefine Shipyard i Yavlova i Tyrkia for å sikre fremdrift og kvalitet. Vi har hatt en tett og god dialog med vår kunde Mowi. Sammen har vi gjort nødvendige endringer slik at båten oppfyller beste praksis og nye krav. Mowi har ved flere anledninger inspisert bygget i byggeperioden, og deres engasjement og samarbeid har vært uvurderlig for å sikre høy kvalitet, sier Tonje Foss, CEO i Frøy, i en pressemelding.

Kaptein John Martin Hepsø viser stolt fram “Frøy Saga” til Tonje Foss, adm. dir. i Frøy, og Arnt Solem, COO i Frøy.

– Fartøyet er utviklet for å ivareta optimal fiskevelferd og oppfyller både dagens og fremtidige krav til sirkulasjon, oksygenering, filtrering og UV-behandling. Samtidig tilbyr det høy komfort for mannskapet, med fasiliteter på høyt nivå. “Frøy Saga” representerer ikke bare en båt bygget for fremtidens utslippskrav, men også et fartøy som setter standarden for mannskapets arbeidsmiljø, legger Foss til.

– Brønnbåten er utstyrt med et undertrykkssorteringssystem som effektivt håndterer alle typer rensefisk, samt renoverte brønnoverflater som gir optimal hygiene ved hjelp av det automatiske vaskesystemet. Med dieselelektrisk fremdrift og batteriteknologi reduserer fartøyet både drivstofforbruk og karbonutslipp. Med en servicefart på 12 knop og dieselelektrisk fremdrift, sørger vi for optimal drivstoffutnyttelse. Båten er utstyrt med fire Yanmar-generatorer på 1 300 kW hver, samt en batterihybridløsning på 510 kW som bidrar til å redusere toppbelastning. I tillegg er det montert varmegjenvinningssystem fra Ulmatec som bidrar til reduksjon i kraftbehov og drivstofforbruk, forklarer Tomas Bjørstad, «Site team»-leder “Frøy Saga”.

Fartøyet er også utstyrt med avansert behandlingsutstyr og et RO-anlegg. Cflow har levert fiskepakken, som inkluderer vakuum-undertrykkslasting og et effektivt sorteringssystem.

Hoveddata:

  • Lengde: 85,4 meter
  • Bredde: 20 meter
  • Dyptgående: 7 meter
  • Drivstoffkapasitet: 430 m³
  • Ballastkapasitet: 830 m³
  • Ferskvannskapasitet: 1 520 m³
  • Servicefart: 12 knop
  • Fremdrift: Diesel-elektrisk
  • 4 Yanmar-generatorer på 1 300 kW
  • Batterihybrid med 510 kW for peak shaving
  • Varmegjenvinning fra generatorene
  • 2 x thrustere à 800 kW