Nybygg med miljøvirkning

Nyheter
688

Lørdag ble «With Marine», den andre gassdrevne fórlastebåten fra Fiskerstrand Verft ved Ålesund døpt. Verftet har nå levert begge de to avanserte LNG gassbaserte fórlastebåtene til Egil Ulvan Rederi, melder Maritime.no.

Gjør sjøtransporten grønnere
– Fornyelse av kystfraktflåten støtter opp om målsetningene om miljøvennlig transport, mer gods på sjø og attraktive arbeidsplasser, sier gudmor Siri Hatland til Maritime.no. Til daglig jobber hun som administrerende direktør i Fraktefartøyenes Rederiforening og arbeider for økt transport på kjøl.

– Når det gjelder With Marine er dette en satsing med mye norsk kompetanse og innhold, sier Hatland.

Det familieeide rederiet fra 1919 satser på tonnasje som kan komme inn til de fleste kaier langs kysten, og har satt seg som mål å ligge i tet når det gjelder drift og materiell av kyst‐tonnasje. Direktøren i Fraktefartøyenes rederiforening er stolt over satsingen fra familierederiet med den norskbygde, NOR-registrerte forbåten basert på gass‐elektrisk fremdriftsanlegg.

FAKTA

Forbåten With Marine 

  • Lengde: 69,90 m
  • Bredde:  17,20 m
  • Lastekapasitet: 5000 m3
  • Rederi: Egil Ulvan Rederi AS
  • Verft: Fiskerstrand Verft AS
  • Design:  MM 70 CC LNG / Multi Maritime AS

Samarbeid Norge rundt
Nybyggene fra Ålesund er designet av Multi Maritime i Førde, men skipsdesignerne har utviklet fartøyene i tett samarbeid Egil Ulvan Rederi i Trondheim på oppdrag fra Marine Harvest.

Båtene er det tiende og ellevte fartøyet som er designet i samarbeidet mellom Multi Maritime og familierederiet. Førdeselskapet har opparbeidet seg lang erfaring i design av både fiskefórfartøy og LNG-fartøy. I tillegg har selskapene i samarbeid utviklet et nytt laste/losse system for skipene.

Økt fórmarked
Fórbåtene skal brukes i forbindelse med den nye avanserte fórfabrikken som Marine Harvest har bygget i Sør‐Trøndelag, og levere fiskefor i området sør for Sognefjorden og i området nord for Bodø.

Søsterskipet «With Harvest» ble levert 1. august i år, og var nominert som en av tre i konkurransen «Årets skip». I forbindelse med åpningen av Marine Harvests nyeste fiskeforfabrikk ble det første fartøyet døpt av Cecilie Fredrisken i Bjugn.

I dag driver rederiet tre båter og forrige nybygg ble levert i 2009. Siden 1998 har Egil Ulvan Rederi tatt ut fem nybygg hvorav fire med Multi Maritime design. Nybyggene representerer rederiets filosofi om å utvikle skreddersydde båter med miljøbesparende, lavt brennstofforbruk.

Gasskompetanse
I 2015 skal Fiskerstrand Verft levere to LNG gassdrevne ferger til Boreal Transport Nord.

Verftet ved Ålesund begynner å få en betydelig erfaring med bygging av gassdrevne båter. Tidligere har Fiskerstrand blant annet levert fergene «Selbjørnsfjord» og «Boknafjord», og i mars 2013 leverte verftet verdens første dedikerte gassbunkringsbåt «Seagas» til svenske AGA.