Anbefalingene i KVU Nord-Norge er ikke til å misforstå – Ofotbanen er viktig for hele landsdelen, og må prioriteres. En ny rapport fra Rambøll viser det samme: Ofotbanen har en kritisk rolle for norsk økonomi, sikkerhet og beredskap, men behovet for investeringer og oppgradering er prekært.
Rapporten «Arctic Rail» er laget på oppdrag for Narvik Havn, og henger ikke sammen med KVU NordNorge. Likevel har rapporten flere av de samme konklusjonene. Begge utredningene understreker viktigheten av å prioritere Ofotbanen. Rambøll har analysert Ofotbanens nåværende tilstand, trafikkvekst, økonomisk potensial, og strategiske betydning for militær forflytning og beredskap i Norden. Hovedkonklusjonen er at Norge kan miste en viktig transportåre for både sivil og militær logistikk, om det ikke skjer noe raskt.
– Jernbanen mellom nord og sør er på bristepunktet. Det er kritisk med en jernbane med større kapasitet og høyere kvalitet. Det understreker denne rapporten tydelig, sier havnedirektør Børge Edvardsen Klingan i en pressemelding.
Rapporten peker på at:
• Med Sverige og Finland i NATO, blir Narvik et enda viktigere knutepunkt for NATO. Det gjør Ofotbanen enda mer kritisk viktig.
• Det i 2022 alene ble fraktet 240.000 tonn sjømat på banen, med en verdi på rundt 25
milliarder kroner.
• Sjømatprodusentene ønsker å eksportere mer av fisken over jernbanen, men
kapasitetsutfordringer på Ofotbanen gjør det vanskelig for aktørene å velge banen.
• Jernbanetransport mellom Oslo og Narvik gir en betydelig klimagevinst. Ett godstog daglig sparer oss for 15.000 lastebilturer i året, og gir en CO2-besparelse på rundt 25.000 tonn.
Verdiskaping i fare
Mellom 2012 og 2022 økte malmtrafikken på Ofotbanen med 30 prosent, takket være lengre tog med høyere aksellast. Men denne veksten har også ført til mer slitasje på banen, som nå trenger oppgraderinger og vedlikehold for å fortsette å fungere godt.
Ofotbanen, som strekker seg fra Narvik til den svensk-norske grensen, blir i rapporten betegnet som Nordens Suez-kanal for jernbaneeksport. Den er avgjørende viktig for transport av mineraler til Europa, dagligvarer fra sør til nord, og fersk sjømat den andre veien.
Forsvarsstrategisk viktighet
De nordiske forsvarssjefene trekker fram Ofotfjorden og Narvik som en av fire sentrale fjorder og havner for å sikre allierte militære forsterkninger til hele Norden. Dette fører til mer trening over landegrensene, samt lagring og flytting av utstyr og kjøretøy. Men, Narvik-korridoren er under press.
Med nær tredoblet vareeksport fra Nord-Norge de siste ti årene, vekst i reiseliv, sjømat og
mineralindustri, og nye geopolitiske trusler, står Norge overfor en kritisk utfordring.
– Infrastrukturutfordringene i og rundt Narvik er Norges største flaskehals. Det er alvorlig, og denne rapporten viser at det haster med å finne løsninger. Konsekvensene av å ikke handle kan være katastrofale for norske arbeidsplasser, inntekter, og vår nasjonale sikkerhet og beredskap, sier Edvardsen Klingan.
Rapporten og KVU Nord-Norge bør være en marsjordre
– Når to rapporter konkluderer så entydig med Ofotbanens betydning for verdiskaping og beredskap, både håper og forventer vi at politikerne nå tar umiddelbart grep i kommende Nasjonal Transportplan. Det er bare på den måten vi kan sørge for at Ofotbanen fortsatt kan være en nøkkelrute for transport i Norge, sier Edvardsen Klingen.
Han oppfordrer politikerne til å ta umiddelbart grep i den kommende Nasjonal Transportplan og sørge for at Ofotbanen fortsatt kan være en nøkkelrute for transport i Norge.
– For å nå Norges klimamål, blir toget enda viktigere. Vi snakker om frakt av nye energiprodukter, viktige mineraler, forsvarsmateriell og fanget CO2. Ved å investere i nye krysningsspor på Søsterbekk og Horisontalen mellom Katterat og Bjørnfjell, kan vi øke kapasiteten på Ofotbanen til 16 ekstra tog hver dag. Dette vil styrke konkurranseevnen til jernbanen og bidra til å nå norske klimamål, sier Edvardsen Klingan.
Anbefalinger for fremtidige tiltak
Rapporten gir klare råd: Det trengs politisk vilje og investeringer for å sikre Ofotbanens framtid. Dette inkluderer nødvendige oppgraderinger og vedlikehold. Rapporten foreslår også nye finansieringsløsninger som kan utløse investeringsstøtte fra EUs CEF program (Connecting Europe Facility).
– For å utvikle Narvik som det arktiske logistikk-knutepunktet, må flaskehalsene bort. Det er viktig for vekst og verdiskapning i hele landet og vår felles trygghet og sikkerhet. Det krever at vi utvikler infrastrukturen i tråd med de store målene for samfunnsutviklingen, sier Edvardsen Klingan.