Konsernets omsetning i 2016 var det høyeste i historien med en omsetning på 4,27 milliarder kroner. Dette er 29,5 prosent høyere enn året før.
Fjorårets resultat etter skatt ble på 77,8 millioner kroner som er en resultatmargin på 1,82 prosent.
Coast har en egenkapital på 411 millioner kroner, tilsvarende en egenkapitalandel på 55 prosent. Selskapet sier de ønsker å bruke handlefriheten til å styrke posisjonen i markedet.
Høy markedsaktivitet
Historisk sett har 2016 har vært preget av en høy markedsaktivitet som følge av en krevende situasjon for Coast Seafoods kunder. Næringen har kunne notere seg tidenes høyeste markedspriser, og dette trenger de forskjellige markedssegmenter tid for å absorbere.
Coast Seafood har fortsatt deres satsning innen pelagisk sektor og har i 2016 investert i ny produksjonslinje ved Måløy Seafood. Dette for å tilpasse seg kapasiteten til leverandørene(flåtesiden).
Vil forbli eksponent for uavhengige produsenter
Coast Seafood har fulgt nøye med i den restruktureringen som har skjedd i oppdrettsnæringen de siste årene, der en rekke aktører har blitt oppkjøpt av større selskaper. Samtidig registrerer selskapet et behov fra de uavhengige aktørene til å opprettholde et uavhengig salgsselskap som kan ivareta de små og mellomstore aktørenes interesse.
Coast Seafood fremstår i dag som den fremste eksponenten for disse uavhengige produsentene. Fokus til selskapet er å drive verdiskapning og innovativt markeds arbeid for selskapets partnere. I tillegg ser de at kundene ønsker uavhengige aktører som et alternativ til store vertikale systemer som stadig viser vilje til vekst.
Mer kostnadseffektive enn noensinne
– Vi kommer til å satse videre på små, mellomstore og store familie eide oppdrettsselskap som kan levere riktig kvalitetsfisk til våre kunder. Videre kan vi konstatere at de fleste av våre leverandører er blant de mest effektive produsentene Norge har. Kombinert med vår effektivitet i salgsleddet, gir dette en enorm konkurransekraft som kundene våre verdsetter. Volumet som vi nå omsetter, gjør oss mer kostnadseffektive enn noen gang tidligere, sier administrerende direktør i Coast Seafood, Sverre Søraa.