Mollan har de siste 12 årene arbeidet for Tine.
– Med bakgrunn fra salg, merkevarebygging og krisehåndtering fra flere norske bedrifter, ønsker jeg å videreføre den gode jobben som er gjort for å bygge posisjon, omdømme og vekst for norske sjømatprodukter i det tyske markedet, sier hun.
48-åringen har tysk far og har tidligere studert i Tyskland.
Hjem
– Dette er en drømmejobb for meg. Med tyske familiebånd og studier i Tyskland er det litt som å komme hjem. Jeg gleder meg til å jobbe med en fremtidsrettet næring i et marked med store muligheter. Jeg ønsker å bringe mer norsk sjømat inn i tyske hjem, sier Mollan, som også ser fram til å jobbe i Norges største eksportmarked i 2015, Polen.
– Sjømatrådet er svært fornøyd med å ha fått Gitte med på laget. Hennes lange og brede erfaring fra Tine gjør at hun har meget god forståelse av dynamikken i dagligvarehandelen, hun kan markedsføring av mat gjennom hele verdikjeden og hun har betydelig internasjonal erfaring. Hun kjenner Tyskland godt, både gjennom familiær tilknytning, studier og jobb, sier regiondirektør Christian Bue Nordahl i Norges sjømatråd.
Utfordrende
Kristin Pettersen har de siste seks årene vært fiskeriutsending i Tyskland, men er nå godt i gang med jobben som markedsdirektør i Sjømatrådet.
– Årene som utsending i Tyskland har vært utfordrende, men givende. Markedet er nå det største konsummarkedet for norsk laks, skreien er blitt en suksess i handelen og fjordørreten er på menyen i de beste restaurantene. At Gitte vil videreføre denne trenden er vi overbevist om. Nå gleder jeg meg å ta fått på utfordringene som venter i Tromsø, sier Kristin Pettersen.
Gitte Mollan tiltrer stillingen som fiskeriutsending 1. august 2016.