Nå har Nova Sea fått levert sin nye brønnbåt

Nyheter
3101

Aas Mek. Verksted leverte mandag brønnbåten «Steinar Olaisen» til rederiet Nova Sea Service.

Dåpen vil finne sted på Lovund den 8. juli med Tove Helene Os som gudmor.

Gründeren bak Nova Sea, Steinar Olaisen, ble en av norges laksepionerer. Den første oppdrettslaksen som kom til Nord-Norge kom pakket i plastposer, om bord i et sjøfly som landet på Lovund i 1972.

Forskerne var skeptiske til lakseoppdrett i Nord-Norge, men gründer og pådriver Steinar Olaisen hadde tro på prosjektet, og sammen med sine nærmeste jobbet han til tider døgnet rundt med utallige eksperimenter og forsøk.

Hans motivasjon var først å fremst å snu den negative befolkningsutviklingen på hjemstedet, og hjelpe det lokale næringslivet som slet i motbakke. Han gikk dessverre bort sommeren 2011, men Nova Sea drives fortsatt etter hans leveregler om ærlighet og nøkternhet i drift, og fokus på kvalitet.

Nyutviklet design
Nybygget er et nyutviklet design med type betegnelsen AAS 3602 ST med en lastekapasitet på 3.600 kubikk, tilsvarende 540 tonn med levende laks.

Det nye designet er utviklet av verftet på basis av vår lange erfaring med denne type fartøy. Det er skrogmessig uttestet i modelltanken i Trondheim for optimalisering av skroglinjer for lavest mulig energi forbruk og størst mulig fart på last og ballast.

Sirkulasjonen i lasterommet er optimalisert med CFD analyse for å få best mulig vannkvalitet under transport og avlusing. Skrogkonseptet er en videreutvikling av vårt spesielle forskips design som gir roligere bevegelser i dårlig vær, lavere energiforbruk og redusert stress på både fisken og mannskapet.

Båten er arrangert for åpen og lukket transport, sortering, smolt transport, avlusing med filter for oppsamling av lus og UV-behandling av alt sirkulasjonsvann.

Panoramutsikt
Båten er arrangert med elleve enmannslugarer med toalett og dusj, TV, musikkanlegg og sofagruppe.

Ellers har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, salong med panorama utsikt, kino, trimrom, samt skye lounge med jacuzzi og sittegruppe på toppen av styrhuset med 360 grader panoramautsikt.

Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av all last og fiske håndtering. Båten er utstyrt med vakuumtoalettsystem og kloakkrensing i henhold til strengeste krav.

Lasterom på totalt 3600 kubikk
Lasterommet er på totalt 3600 kubikk fordelt på to rom med skyveskott og trengesystem.

For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykk laste- og lossesystem med fisketellere, for trykklossing også til land opp til ti metertrykkhøyde.

Det er montert to doble vakuumpumpe anlegg med 4 x 6.400 l tanker.

Båten er arrangert med CO2 luftere, oksyginering m m for behandling av vannet i lasterommene i forbindelse med lukket transport, transport av smolt, syk fisk, transport gjennom soner med spesielle restriksjoner også videre.

Båten er utstyrt med filter og UV anlegg for behandling av sirkulert vann ved UV lukket transport, smolttransport og liknende.

Egne filter for oppsamling av lus
Sirkulasjonssystemet er også arrangert med egne filter for oppsamling av lus i forbindelse med avlusing av fisken. Alt avløpsvann fra lusefilter kjøres gjennom egne filter for utskilling av tørr stoff/lus og videre UV behandling av det rensede avløpsvannet. All lus samles opp i beholder som destrueres om bord eller leveres til land.

System for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem og også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing.

Båten er også utstyrt med RSW anlegg for nedkjøling av vannet i lasterommene under transport av fisk i lukket system, med kapasitet på 2 x 2.200 kilowatt ved sju grader, som gir en senkning av temperaturen på cirka 1.2 grader per time.

For overvåking av last og system er det montert et automasjons- og overvåkingssystem type Well 3000 for lastovervåking, tankpeiling, alarmanlegg, fjernstyring av sirkulasjonssystemet og automatisk logge og rapporteringssystem i henhold til nytt regelverk for brønnbåter.

Fjernestyring og logging via bro
Alle system, maskineri, overvåking og liknende fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervanns kamera for overvåking av fisken i lasterommet under lasting og transport. Kamera er også montert utvendig undervanns på båten for å overvåke lasteslanger, not o.l i forbindelse med lasting langs mærene.

Nybygget er utstyrt med verftets spesialutviklede vaske- og desinfiseringssystem «Well Wash». Dette systemet er et helautomatisk vaskesystem for vask og desinfisering av lasterommene, sirkulasjonsrørene, vakuumanlegget, laste- og lossesystemet og  CO2-luftere i en automatisk syklus styrt prosess.

Før avgang er det montert et dobbelt Optilicer termisk avluseranlegg med kapasitet på avlusing av cirka 200 tonn i timen.

Fem kraner på dekk
For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene, er det montert fem Palfinger kraner på dekk. Én på 78 t/m, tre på 48 t/m og en proviantkran akter på 23 t/m.

Det er i tillegg montert fem 5 t capstans for assistanse ved merdene. Båten er utstyrt med to stykker ankervinsjer og fem stk fortøyningsvinsjer. Det er montert Aqua Scan og FLS fisketellere, samt Vaki smolttellere og tørrteller på sorteringsmaskin.

Hovedmotor på 2.650 kW
I maskinrommet er det montert en hovedmotor type ABC 12DZC-100-166 på 2650 kW ved 1000 rpm, som er tilkoplet et Scana Volda gear og propellanlegg.

Båten er også utstyrt med PTO-PTI system, med akselgenerator på 1500 kilowatt som drives av hovedmotor. Denne kan kjøres som elektrisk fremdriftsmotor som «take me home» nødfremdrift på 900 kilowatt.

Strømproduksjon besørges av to stk Wärtsilä 9L20 hver på 1.580 kilowatt v/900rpm, samt et havneaggregat type Scania type DI 13 75 M på 299 kW.

For best mulig manøvrering er det montert sidepropell forut og akter, hver på 700 kilowatt, type Brunvoll.

Alle system, maskineri, overvåking o.l. fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg.