Nullutslipp fra ny arbeidsbåt

Nyheter
954

Båten, en såkalt trimaran, er nå under prosjektering hos Lextor og skal stå ferdig i tidlig juni 2016. Dette blir aller første arbeidsbåt i sitt slag som kan by på null utslipp og helt ren luft for mannskapet ombord når de jobber på dekk og miljøet rundt, heter det i en pressemelding.

Dieselmotoren er fortsatt med for effektivt å forflytte mannskap og utstyr til og fra arbeidsområdet, men bruker fullelektrisk ved lave hastigheter og jobbing på dekk med kraner og utstyr. Eldrift vil også kunne brukes ved havnekjøring, noe som kan hjelpe til med den forurensingsutfordringen kystbyene våre har pr i dag.

Aasmund Torvik, daglig leder for Lextor Marin, sier at disse stabile trimaranene er konstruert til alle typer oppdrag rundt kysten og kan tilpasses den enkelte kundes behov med tanke på utstyrsnivå, og det er spesielt stort fremskritt å kunne også tilby denne hybridvarianten. Å kunne tilby dette vil åpne en stor mulighet for de ulike operatørene i markedet mot en mye renere daglig drift som gagner både mannskap, økonomi og miljøet rundt. Dette bør være like interessant for glade sommerfylte sørlandsbyer med mye båttrafikk som harde, tøffe arbeidsdager rundt fiskemærene i regn og vind.

For KGK Norge er dette et skritt i riktig retning for å imøtekomme de nye sterke utslippskravene vi opplever i dag. KGK Norge og Lextor Marin, er blant de første i Norge til å tilby denne fremdriftsløsningen til fisk- og havbruksnæringen, båtbyggere og andre nytteområder.

KGK Norge, som er distributør av Transfluidprodukter i Norge, tilbyr komplette hybridløsninger til de fleste typer båter inntil 1100 kW dieselmotorer, kombinert med elektrisk fremdriftseffekt fra 8 til 300 kW.