Daglig leder i Bodøeksportøren Polar Quality, Ole Kristian Kjellbakk, mener alt som kunne gå galt gikk galt i fjor.
Over en milliard i omsetning, men nullår i resultat. Det var den brutale fasiten for Polar Quality i 2016.
– Det var det verste resultatet på mange år. Det var mye som gikk feil, egentlig det som kunne gå feil gikk feil, sier Kjellbakk.
Men han er klar på at det er en posisjon som er lite ønskelig for det ambisiøse selskapet.
– Bransjen er tøff, men 1,5-2 % margin er der vi skal være. Vi skal overhodet ikke være på nederste del vi hvor vi er nå. Det er helt sikkert, sier han.
Manglende dyktighet
Han forteller om ujevn fordeling av volum fra faste leverandører, fordi det var fisk med både sykdom og lus. Videre klarte ikke selskapet å justere seg på pris og kontrakter, da prisene på laks steg til værs. I tillegg var det fire kunder som gikk konkurs.
Han sier også de brukte endel penger på et prosjekt i India, som kostet mer enn forventet, men som nå er i ferd med å gi avkastning.
– Vi satt med veldig mye fisk i perioder man ikke skulle sitte med fisk. 1. januar børstet vi av oss driten og sa oss ferdig med 2016. Nå var det et nytt år, og vi skulle ikke gjøre de samme feilene igjen, sier han.
Men han er rask med å påpeke at bedriften også tar selvkritikk for at et godt resultat uteble.
– Samtidig er det vi for at vi ikke har vært dyktig nok. Vi står ansvarlig for det vi har gjort, og vi er fullt klar over at det ikke er godt nok. Det resultatet du har er ikke bedre enn det du gjorde i går bruker jeg å si. Vi må se på hvorfor det ble sånn, brette opp ermene og komme oss videre.
Tidenes start
2017 derimot ser ut til å bli vesentlig bedre for Kjellbakk & Co.
– Nå har vi tidenes start på det her året. Vi har aldri kjørt så mye volum. Det er en helt annen stabilitet på leverandørsiden, og det gjør det enklere for oss. Istedenfor å jobbe mot å få tak i fisk, kan vi jobbe i markedet. Det er kort vei mellom himmel og helvete. Det handler om å følge med og være hele tiden «up to date». Ellers så er man rett og slett ferdig.
Men ifølge Kjellbakk er eksportbransjen alt annet enn lett å være i.
– Det blir tøffere og tøffere. Prisene tetter seg til, og marginene blir mindre. Man må hele tiden lete etter nye måter å tenke på. Vi tar lite sjanser økonomisk, men vi må bruke tid og ressurser på en annen måte. Spotsalget er forferdelig vanskelig, og det fortsetter i år.
Han er svært fornøyd med at de klarte å slå direkte tilbake etter et blytungt fjorår.
– Det e faktisk jævlig godt. Det ville vært vanskelig å motivere ansatte i motbakke i år også. Som øverste leder har jeg ansvaret for å motivere de ansatte. Det er som med fotball, taper man noen kamper på rad, begynner man å tvile på egne evner. Det er av og til greit å få seg en på trynet, slik at man ikke blir fartsblind, utdyper han.
Handler om fleksibilitet
Kjellbakk sier at det handler om å tilpasse seg et marked i stadig bevegelse. Først da vil man lykkes.
– Det gjelder å snu seg fort mot de markedene som er villig til å betale mest. Det er viktig. Men vi er en ung organisasjon. Det har tatt tid å bygge opp de nye ansatte. Vi er en mellomstor bedrift nå. Det var vokseproblemer, særlig i fjoråret.
Han tok over som daglig leder i 2010, og merker han er kaptein på et litt større skip nå.
– Verden er i konstant forandring. Hvorfor har laksenæringen så suksess? Den har evnen til å snu seg fort. Det er litt det vi ser også nå, med et større skip klarer man ikke å snu så fort man vil. Men man er likevel nødt til å gjøre det. Det skjer ting hele tiden. Hvis man ikke evner å snu det fort og tenke annerledes, det går ikke i dagens marked.
Selskapet har i dag sju ansatte, men får to nye ansatte i august.