NTS’ tidligere viseadministrerende blir ny marked -og administrasjonssjef i SkaMik

Nyheter
0

Satsing på nye produkter.

Dagfinn Eliassen starter i dag i en nyopprettet stilling som markedssjef hos utstyrsleverandøren SkaMik. Fram til i dag var Eliassen viseadministrerende direktør i NTS, som nå er heleid av SalMar.

Daglig leder i SkaMik er godt fornøyd med å ha hentet Eliassen til den nye stillingen.

– Eliassens erfaring fra merdekanten til slakteri er viktig for oss. I dag er vårt hovedsatsingsområde avlusingsløsninger. Det er noe vi kommer til å videreutvikle fremover, men vi skal også satse på å utvikle nye produkter, relatert til miljø og HMS, sier daglig leder i SkaMik, Geir Skarstad.

Begynte tidlig
Dagfinn Eliassen er oppvokst i Steigen i Nordland, et steinkast fra merdene til det som den gang het Follalaks. Her ute startet han på merdekanten allerede som 13-åring, for senere å bli områdesjef i Finnmark. I 2003 ble han region- og produksjonssjef for Cermaq i Nord, med ansvar for tre slakterier og 15 lokaliteter.

I 2015 gikk turen videre til Norsk Fisketransport, som igjen ble til NTS. Her var han markedssjef frem til 2019, da han ble konsernets viseadministrerende direktør. Nå er det avlusere, men ikke minst nye produkter, som skal selges inn for SkaMik.

Dagfinn Eliassen, markeds- og administrasjonsansvarlig i SkaMik. (Foto: Steve Hernes)

– Jeg tror dette kommer til å bli veldig bra, og ser jeg kan dra nytte av mange av erfaringene fra NTS inn i SkaMik. Dette blir jo litt nytt, men nye produkter og tjenester er noe som har vært viktig for meg hele veien. Enten det var ute på merdekanten eller på brønnbåter, har fokuset vært å gjøre det bedre for fisken, sier Eliassen til iLaks.

Billigere
– Det er i bunn og grunn det de fleste i næringa lever av. Vi må skape nye produkter, og videreutvikle arbeidet med fisken, slik blir det bedre produksjon og drift av. Da blir det mer penger i kassen for alle, sier han.

– Det har vært en tøff runde nå i høst, men samtidig må vi ha løsninger vi trenger for å senke produksjonskostnaden. Det er målsettingen med enhver ting vi holder på med. Drive mer effektivt og billigere, sier Dagfinn Eliassen.

SkaMik har i dag et salgs- og markedsmessig samarbeid med Moen Marin, og det fortsetter som før, sier Geir Skarstad.

– Vi har en del bra produkter på gang, så vi trenger flere ressurser. Det er behov for å få dette frem i markedet, derfor er det viktig for oss å ha hentet inn Eliassen, som vil få ansvar for marked og administrasjon fremover, sier Geir Skarstad.