Fraktebåtrederiet opprettholdt marginene, men finanskostnadene tynget resultatet.
Regnskapstallene til Harstad-baserte NSK Shipping viser at omsetningen økte med 5,9 millioner til 73 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 11,8 millioner kroner, og en driftsmargin på 16,2 prosent, litt høyere enn i 2022.
Rederiet hadde en langsiktig gjeld på 243 millioner kroner ved årsskiftet. Rentekostnadene i fjor var på 12,7 millioner, en økning på 4,2 millioner kroner. Dette bidro til at resultatet før skatt endte på minus 0,7 millioner kroner. For første gang på mange år gikk NSK Shipping har underskudd.
Godt posisjonert
Daglig leder Mats Nygaard Johnsen er ikke så bekymret for finanskostnadene. Han er mer opptatt av utviklingen i rederidriften.
– Vi sitter på to relativt nye og moderne fartøy, bygget til priser som ligger et godt nivå under dagens byggepriser, og er godt posisjonert. Men det som har skjedd de siste årene er at driftskostnadene for drift av skip har økt langt utover den generelle prisstigningen. Dette er den viktigste grunnen til at vi i år har et resultat som er negativt, forklarer han til iLaks.
Ifølge Johnsen jobber rederiet hardt med å løse disse utfordringene.
– Vi er nødt til å øke kalkylene våre fremover. Fraktratene har økt og kommer til å øke, påpeker han.
Johnsen legger til:
– Dem med de nyeste båtene og de beste folkene er dem som kommer til å ha den beste posisjonen fremover.
Bedre utnyttelse
Rederiet eier og driver fôrbåtene «Høydal» og «Nyksund», som går på lange kontrakter for BioMar. For NSK Shipping betyr det at en omstilling vil ta tid.
– Vi er på en måte heldig som har lange kontrakter med BioMar. Det gir jo forutsigbarhet. Men lange kontrakter innebærer også at omstilling vil skje over litt tid, utdyper Johnsen.
Mats Nygaard Johnsen forteller at de har hatt fått en god start i år.
– Vi har hatt en fin start, og har kjørt ut mye fôr. Men vi har også klart å frakte mer annen last, for eksempel stykkgods langs vår vinterrute mellom Vestlandet og Nord-Norge, sammenlignet med foregående år, sier han og bemerker:
– Kombinasjonen fiskefôr og stykkgods har vært en sentral del av forretningstanken til NSK Shipping.
Mannskap som knapp faktor
NSK Shipping har ikke ansatte, men leier inn alt mannskap fra NSK Crew.
– Å beholde folkene blir en nøkkel fremover. Kampen om dem blir bare hardere og hardere, sier Johnsen.
– I forlengelsen av det kan man si at den gode norske sjømann blir det ikke flere av, legger han til lavmælt.
Selskapets egenkapitalen var på 32,7 millioner kroner og totalkapitalen var 294,5 millioner kroner ved utgangen av året. Egenkapitalandelen var på 11,1 prosent.
Selskapet er heleid av NSK Holding, som i sin tur er heleid av gründer Kjartan Karlsen. NSK Holding eier også de to selskapene NSK Ship Design og NSK Crew.
NSK Shipping | 2023 | 2022 | Endring |
Omsetning | 73,0 | 67,1 | 8,8 % |
EBIT | 11,8 | 10,3 | 14,6 % |
Resultat før skatt | – 0,7 | 2,3 | -130,4 % |
Driftsmargin | 16,2 % | 15,4 % | |
Alle tall i millioner kroner |