Nova Sea fortsetter satsingen på elektrifisering av fartøy – kontraherte ny lokalitetsbåt

Nyheter
0

Nova Sea og Folla Maritime har inngått nok en kontrakt.

Kontrakten omhandler byggingen av nok en kraftig lokalitetsbåt. Fartøyet får en diesel-elektrisk fremdrift med batteripakke og vil være den fjerde båten som Folla Maritime bygger for Nova Sea.

Nova Sea har kontrahert en Follawork 50-7, som vil få byggenummer 87.

– At vi fortsatt satser på elektrisk framdrift på våre fartøy, er et viktig ledd i å sikre en stadig mer miljøvennlig drift i Nova Sea, samtidig som det gir en bedre arbeidshverdag med mindre støy og god HMS til ansatte. Først og fremst har vi valgt Folla Maritime på grunn av kvaliteten på leveransen, god dialog underveis og nærheten til verftet. Dette er en nå den fjerde båten vi har kontrahert av selskapet, hvorav to har vært elektriske. Erfaringen med tidligere prosesser og tilbakemeldingene på fartøy vi allerede har fått overlevert, gjør at vi nå føler oss trygg på å kan bestille enda en kraftig, dieselelektrisk, arbeidsbåt fra Folla Maritime, sier Odd Stensland, Teknisk Ansvarlig Sjø i Nova Sea, i en pressemelding.

– Vi setter stor pris på å få fortsette det gode samarbeide med Nova Sea. Vi er takknemlig for tilliten de viser oss og ser frem til å bygge søsterskipet til fartøyet vi har kommet godt i gang med i produksjonen i dag. Vi vil også i samme periode som dette fartøyet er i bygging, få vårt nye anlegg ferdigstilt, som vil bety at bygg 87 blir vår første leveranse fra ny hall. Det nye anlegget vil gi oss både flere og bedre muligheter for både bygging av nye fartøy, øke service kapasiteten og serve bruktbåt markedet på en god måte. Med denne kontrakten fyller vi dagens anlegg frem til flytting og over i det nye verftet vårt. Vi gleder oss nå til å bidra ytterligere til Nova Seas styrking av båtparken med gode skreddersydde og grønnere løsninger, sier ny salgssjef for nybygg ved Folla Maritime Service; Camilla Kvaløsæter.

– Vi har etter hvert blitt godt kjent med Nova Sea. Det er en veldig trivelig gjeng med mye og god kompetanse som vi får tilgang til. På denne måten er mulig å kunne utvikle og bygge disse kraftige og gode lokalitetsfartøyene, tilføyer Kvaløsæter.

Folla Maritime Service bygger fartøy i aluminium, utfører service, reparasjoner, og oppgraderinger. I tillegg drives det kjøp og salg samt taksering og megling av brukte arbeids og fiskebåter.

Fartøyet får diesel-elektrisk fremdrift med batteripakke og følgende spesifikasjon:

  • Mål: 14,96m x 7,0m
  • Amco Veba VR 40 Kran fra Truck Tek
  • Fartøyet er designet av Marin Design.
  • John Deere Generator fra NOGVA
  • Elektrisk fremdriftssystem fra El-Marin
  • El-Thrustere fra Sleipner
  • Nokker fra Tennfjord
  • 2 stykk asynkronmaskiner for direktedrift av fast propell. 140kW/1500rpm.
  • Batteri: Corvus Orca Energy Nominell kapasitet 361kWh
  • Propellanlegg: Helseth
  • Navigasjon og kommunikasjon: Leverandør er ikke valgt enda