Nova Sea har har inngått en toårig avtale med det lokale transportselskapet Meyership, der de to ganger i uka sender semitrailere sørover til Oslo med toget.
Det skriver Rana Blad.
Ifølge Meyership kjøres semitraileren tom fra Rana utover til Lovund, hvor Nova Sea holder til. Deretter fylles den med laks, og sendes mot Oslo med et godstog. I Oslo fylles den med dagligvarer fra Norgesgruppen, og sendes med tog til Trondheim. Etter en ny omlasting i Trondheim, fylles semitraileren med varer som skal til butikker i Rana, Hemnes og Nesna. Mellom Trondheim og Rana reiser hengeren med toget.
– Vi kan på denne måten konkurrerer mot utenlandske aktører, hvor trailere frakter laks og returvarer etter landeveien. Så benytter vi våre mindre biler og kjører varene ut til butikkene, sier driftssjef Tore Høgli i Meyership.
Salgssjef Bjørn Olvik i Nova Sea sier det er to grunner til at de har startet opp igjen med togtransport av laks. Det ene er at det er bra for miljøet, det andre er trafikksikkerheten.
Men det har vært oppstartsproblemer. Fylkesvei 12 Bustneslia i Rana skaper problemer for tyngre kjøretøy vinterstid, og i år er intet unntak. Allerede første dag speilblank vei til at transportselskapet ikke rakk godstoget, som førte til at laksen måtte kjøres til Oslo.
Ifølge Olvik i Nova Sea reduseres verdien for en full trailer med laks med et sted mellom 20.000 til 40.000 kroner av en uframkommelig Bustnesli.
– Siden Meyership satte i gang driften av denne frakteavtalen med oss, har ikke Bustneslia spilt på lag. Det kan bare bli bedre, avslutter Olvik.