Den omstridte, men revolusjonerende slaktebåten «Norwegian Gannet» har gjennomført sin første prøveseilas til havnen i Hirtshals i Danmark.
Båten har slakteri om bord, noe som betyr at båten kan frakte fisk rett fra merdene og ikke gå til land. Dette har av ansatte i foredlingsindustrien skapt frykt, mens nyvinningen er hyllet av andre.
Uansett er «Norwegian Gannet» et fartøy som kan endre norsk oppdrett.
Nå er båten et steg nærmere drift, med gjennomført testing i Hirtshals. Båten kom direkte fra verftet i Spania gjennom den engelske kanal og til Hirtshals.
En ny lakseterminal er bygget i den danske havnebyen, hvor den ferdig slaktede fisken skal tas imot og settes på trailere.
For å få fisken ut av båten og inn på dansk land, må den gjennom rør. Påkoblingen av disse rørene var en del av testingen som ble utført på kaien i Hirtshals tirsdag.
Vellykket testing
Testingen gikk som de hadde håpet, sier Carl-Erik Arnesen, adminstrerende direktør i Hav Line Gruppen.
– Vi har enda noen uker igjen med testing før vi begynner å operere. Dette er en port i løypen frem til ferdig båt, sier Arnesen.
Det var riktignok ikke fisk om bord i båten, da slakterfabrikken om bord ikke er helt ferdig.
– Det er den første i verden, og det er å forvente at det tar litt tid å teste og korrigere, sier Arnesen.
Han forventer at båten vil være i drift innen årsskiftet.
Kan spare 7.000 turer med vogntog
Skipet ble bygget ved Balenciaga i Spania tidligere i år, og døpt i mai.
Båten er 94 meter lang, og kan ta opp mot 1.000 tonn fisk om gangen. Den vil gå 140 turer i året mellom oppdrettsanlegg langs vestlandskysten og Hirtshals.
Rederiet har tidligere sagt at båten kan redusere trafikken på landeveien med 7000 vogntog i året. Hav Line sa tidligere i år at de trengte 100 nye medarbeidere til slaktebåten.