Selskapet opplyser at en kontrollert avvikling av de norske aktivitetene er i gang, samtidig som «Norwegian Gannet» vurderes solgt.
– Det er med tungt hjerte at man nå har truffet beslutningen om å avvikle driften i Hav Line. I samråd med kunder, leverandører og ansatte vil vi nå planlegge for en styrt avvikling knyttet til alle aktiviteter om bord, sier daglig leder Eirik Rosenberg til iLaks.
Ifølge Rosenberg ble beslutningen tatt denne uken. Den utløsende årsaken er vedvarende mangel på tilstrekkelig slaktevolum til å sikre en bærekraftig økonomi.
85 ansatte berørt
Avviklingsprosessen skal pågå ut året. Totalt vil rundt 85 ansatte på land og sjø bli berørt.
Slaktebåten «Norwegian Gannet» vil etter hvert bli lagt i varmt opplag.
Etter det iLaks erfarer skal minst en kjøper ha vist interesse for å kjøpe – og ombygge slakteskipet.
Rosenberg bekrefter at det i lengre tid har pågått salgsprosesser knyttet både til konsernet og skipet, og at disse prosessene fortsetter.
– Det er ikke aktuelt for nåværende eiere å bygge om båten, sier han.
«Norwegian Gannet» fikk i sin tid en tiårig dispensasjon fra staten til å eksportere såkalt produksjonsfisk direkte til utlandet. Skipet er 50/50 eid av Haugland-gruppen og Trient. Sistnevnte er heleid av Bård Sekkingstad.
Foruten slaktebåten inngår en terminal i Hirtshals i Hav Line.

Takker de ansatte
Rosenberg beskriver beslutningen som tung.
– Til tross for en trang fødsel, har dette prosjektet levert den høyeste standarden innen fiskevelferd, kvalitet og mattrygghet. Vi leverte vårt beste år i 2024, med over 45.000 tonn HOG gjennom slakteriet, men har i fortsettelsen dessverre ikke lyktes med å sikre nok forutsigbart volum for videre drift, sier han.
Han mener avviklingen er et trist utfall for både ansatte, kunder og eiere – og for næringen som helhet.
– Hav Line Metoden representerte noe helt nytt og banebrytende: et konsept bygget på innovasjon, teknologi og bærekraft, der fisken setter premissene, transporttiden er redusert og klimaavtrykket lavere. Satsingen viste at det er mulig å forene effektivitet, miljøhensyn og kvalitet i sjømatproduksjonen på en måte verden aldri tidligere hadde sett. Innovasjon skal som regel bringe verden fremover, men det er ikke alltid den gjør det.
Til slutt retter han en takk til de ansatte og samarbeidspartnerne:
– Jeg vil takke våre ansatte for den formidable innsatsen som er lagt ned, og våre kunder, leverandører og støttespillere for den positive støtten de har bidratt med gjennom på reisen, avslutter han.

 
		 
			





