Norwegian Fish Company: – Vi har vekstambisjoner. Det stopper ikke i Mehamn

Nyheter
1757

I dag produserer Finnmark Fisk, datterselskapet til Norwegian Fish Company (NFC) rundt 15.000 kilo laks per dag. Det er bare starten, ifølge administerende direktør Jørn-Gunnar Jacobsen.

Selskapet, som ble etablert så sent som i mars 2017, har for tiden bare en fabrikk, i Mehamn i Finnmark hvor det produseres både rødfisk og hvitfisk. Lakselinjen har en kapasitet på 20.000 kilo per dag.

Jørn-Gunnar Jacobsen. FOTO: NFC

– Men vi har ikke vært der helt ennå, fordi alt er ikke innkjørt og optimalisert, og heller ikke fullt ut helautomatisert. I dag kjører vi på rundt 14.000-15.000 kilo om dagen, sier Jørn-Gunnar Jacobsen til iLaks.

Vekstambisjoner
Jacobsen forteller hvorfor Mehamn ble valgt som lokasjon for selskapets første fabrikk.

– Vi ønsket å ligge sentralt med tanke på laks og hvitfisk. Fiskeforekomstene utenfor Mehamn var veldig styrende. Det er i tillegg både hurtigruteanløp og flyplass. Det er alle forutsetninger for å drive produksjon. I tillegg var anlegget veldig bra med lange produksjonshaller, og helt snorrette linjer, ikke på kryss og tvers, forklarer Jacobsen.

– Mulighetene for å kunne øke produksjonen av laks i perioder med lite hvitfisk, gjør at vi kan tilby helårlige arbeidsplasser.

Og ifølge han er det større ting på gang.

– Vi har vekstambisjoner. Det stopper ikke i Mehamn. Det er naturlig å tenke en utvidet produksjon av laks må ligge lenger sør i Norge, eventuelt inn i EU. Idag ligger laksen to-tre dager før vi kan skjære, og det er bedre å utnytte denne tiden til å transportere fisken for å tilby lengre holdbarhet i butikk.

– Men det kommer til å bli mer i Mehamn også, understreker han.

Utnytter laksen for dårlig
Men hvilke erfaringer har selskapet gjort seg siden lakselinjen kom på plass på nyåret?

Han sier en av de største utfordringene har vært at produksjonsarbeiderne trimmer fisken litt for mye, samt at det tar mye lengre tid å skjære og pakke porsjoner enn hel filet, noe som reduserer dagsvolumene i produksjonen.

– Det er heller ikke til å underslå at det er god kompetanse på hvitfisk i Finnmark, men det har vært mer utfordrende å finne mennesker som har erfaring fra moderne filetproduksjon på laks, sier han.

– Man føler at man må skjære for at det skal bli pent, og da går utnyttelsesgraden av fisken ned. Men det er en del av gamet, og vi jobber for at ting skal bli mer effektivt.

Planen er å utnytte hele fisken.

– Vi har en langsiktig å selge laksen som VAP (Value Added Product). Vi ønsker å tilføre produktet mer verdi gjennom for eksempel å panere laksen, men vi begynner pent og rolig.

Vil konkurrere med Kina
Før Jacobsen startet i NFC, var han toppleder i Findus fra 2015 til 2017. En av grunnene til at han valgte å forlate Findus, var i forbindelse med at selskapets europeiske virksomhet ble kjøpt opp i 2015 av britiske Nomad Foods. 

– Jeg følte at veldig mye i det nye selskapet ble sentralisert i London, og at stillingen min ble mer en type country manager. Pluss at jeg så store muligheter for filetproduksjon i Norge, som jeg ikke fikk de nye eierne med på, sier han og fortsetter:

– Jeg synes det var galt å sende fisk til Kina, og så tilbake til Norge.

Han mener det er fullt mulig å konkurrere med kineserne.

– Det er jeg ikke i tvil om. Jeg fikk som motargument at vi ikke kunne konkurrere på pris. For eksempel kan vi kjøpe prodfisk fra lakseoppdretterne og fersk hvitfisk over egen kai, allerede der har vi et lite forsprang. Før var det dyrere å produsere i Norge på grunn av vesentlig høyere lønnskostnader, men nå er teknologien kommet så langt at man kan forvalte en lakselinje med rundt 15 mennesker. Og da forsvinner også noe av forskjellen mellom Norge og Kina, og andre lavkostland hvor vi sender fisken for foredling, sier Jacobsen.

– Vi vet hvordan dagligvarebransjen tenker
I september i 2017 landet selskapet en storavtale med ICA-kjeden i Sverige – en bedrift Jacobsen tidligere har vært innkjøpssjef i.

Han trekker fram bakgrunnen fra dagligvarebransjen som en fordel i nåværende jobb.

– I dagligvarebransjen får du bare en sjanse, og vi som startet NFC, har bakgrunn fra denne og vet hvordan de tenker. Det er kanskje litt annerledes sammenliknet med mange som har bakgrunn fra fiske og fangst, sier Jacobsen.

En av investorene er TV-kjendisen Arne Hjeltnes, men det er hentet inn flere den siste tiden – blant andre fra eiendomsselskapet Pecunia i Oslo.

– De syns det er spennende med flere ben å stå på. Fisk vet alle er en næring i vekst, sier Jacobsen, og legger til at NFC behøver ytterligere investorer inn i selskapet for å kunne realisere vekstambisjonene innenfor ønskede tidsrammer.