For selv om norske firma Reinertsen har vist interesse for å bygge konstruksjonen, er det kostnadene som gjør at asiatiske verft er mer aktuelle for SalMar. Investeringskostnadene skal være flere hundre millioner, skriver Adressa i sin papirutgave.
– På et tidlig stadium viste det seg at norske verft ikke var konkurransedyktige, sier Leif Inge Nordhammer til avisa.
Etter at Nærings- og fiskeridepartementet har sendt et høringsforslag om havmerder før helga, kan SalMar få realisert planene sine. I fjor sommer avslo Fiskeridirektoratet SalMars forslag om havmerder.
Forslaget som nå skal på høring innebærer utviklingskonsesjoner som tildeles for 15 år, med mulighet om å omgjøres til kommersielle tillatelser.
– Det sier sitt om hvor store nyvinningene til SalMar er, at det rett og slett ikke fantes regelverk som hadde tatt høyde for at de kunne komme. Men nå lager vi de reglene som trengs, sier stortingsrepresentant Frank Bakke-Jenssen (H) til Adressa.
– Hvis dette blir vedtatt så håper jeg det ligger til rettefor at SalMars havmerd blir en realitet. Det vil være viktig for både SalMar, Trøndelag og oppdrettsnæringen, mener Bakke-Jensen.
Nordhammer fastslår at SalMar nå kan se på investeringsmulighetene, siden de vet forskriften. På grunn av størrelsen på merden og pengene som trengs, vil de ha behov for flere konsesjoner.
– Vi vil selvsagt søke på slike utviklingskonsesjoner, og det vil være opp til tildelingsmyndighetene hvor raskt prosjektet nå kan realiseres, forteller han.