Tidligere leder for Glitnirs Seafood Team, Kjartan Olafsson, er engasjert som styreleder i Arnarlax, et av de nye og friskt satsende lakseoppdrettselskapene på Island. For å finansiere selskapets ambisiøse vekstplaner, jakter Olafsson ny egenkapital, tilsvarende en eierandel på 20-30 prosent av aksjene i Arnarlax.
Island er fortsatt i startgropen som oppdrettsnasjon. Nabolandet i sør, Færøyene, slakter til sammenligning i år 77.000 tonn laks. Men på Færøyene har det tidvis vist seg krevende å skaffe til veie kapital, da utenlandske aktører ikke kan eie mer enn 50 prosent av færøyiske oppdrettselskaper. Olafsson er ikke bekymret for dette.
Neppe problem
– Tror ikke det er noe i veien for 100 prosent eierskap for utlendinger når det gjelder fiskeoppdrett, men det er noen begrensinger for kjøp av fiskekvoter (fiskerettigheter). Jeg tror muligens det er litt juridisk uklarhet når det gjelder fiskeforedling, også av oppdrettsfisk, sier Olafsson, og legger til at det er lite sannsynlig at det blir problem.
– Husk at vi nå prøver å lokke til oss utenlandsk kapital sånn at utlendinger får cirka 20 prosent rabatt på islandske kroner hvis de investerer på Island med binding på cirka fem år, påpeker han.
– Hvordan opplever dere interessen fra norske oppdrettsaktører for å etablere seg på Island?
– Litt for tidlig ennå, men virker som de ønsker mer info i hvertfall. Noen er skeptiske til biologien, sier Olafsson til iLaks.
– Hva er de skeptiske til med biologien?
Som i Finnmark og Canada
– Godt spørsmål – mange ønsker å se på temperaturprofiler, manglende infrastruktur er også en utfordring.
Olafsson opplyser at sjøtemperaturene på Island er på linje med Finnmark (i døgngrader).
– De burde være sammenlignbare med Finnmark og Canada. Færøyene og Midt-Norge har varmere sjø. Fjardarlax, i vestfjordene, har allerede femte generasjon i sjø, påpeker han.
I Norge flyr konsesjonsprisene skyhøyt – i takt med økende oppdrettslønnsomhet. Det har gjort det svært dyrt å vokse. Forskjellene til Island er store.
– Prisen er brøkdel av norske EV/kilo verdier. Dette blir spennende, sier Olafsson.