Etter rekordvekst i eksporten ser Sjømatrådet nå at fisken får bredere plass på asiatiske menyer – fra japanske restauranter til lokale retter i Thailand og Vietnam.
Etter en kraftig vekst i eksporten av fersk laks til Asia – opp 58 prosent hittil i år – peker Sjømatrådet nå på et mer sammensatt bruksmønster som en av vekstdriverne.
– Selv om laks og ørret først og fremst er populært til sushi og sashimi i Asia, ser vi at den i økende grad brukes i lokale retter. Det er veldig positivt, fordi vi ønsker at laks skal få et bredere fotfeste enn kun til rått konsum, sier kommunikasjonsdirektør i Norges sjømatråd, Martin Skaug.
Japanske restauranter spiller en nøkkelrolle i utviklingsmarkeder som Thailand og Vietnam. Ifølge Sjømatrådet finnes det nå rundt 5.700 japanske restauranter i Thailand og 2.500 i Vietnam – og tallet vokser. I tillegg til laks og ørret, er også norsk makrell en del av utvalget.

Les også: Norsk laks tar nye jafs i Asia
Norge dominerer
Importdata fra januar til juli 2025 viser at Norge har en solid markedsandel på atlantisk laks i flere asiatiske land:
I Thailand kommer 74 prosent av den importerte laksen fra Norge, i Vietnam 79 prosent.
60 prosent av den totale lakseimporten i Taiwan er norsk, mens i Malaysia ligger tallet på hele 90 prosent.
– Norge har en god markedsandel i disse markedene. Andre lakseprodusenter er inne i perioder av året, sier Skaug.
Fra rått til relevant
For å utnytte veksten fremover handler det om mer enn volum, sier Skaug.
– Fra Sjømatrådets perspektiv, når vi ser på markedet, handler det om å gjøre norsk laks og ørret synlig og relevant for utvalgte målgrupper.
Han peker på behovet for å utvide bruksområdene – ikke bare rått konsum, selv om det er en sterk vekstmotor.
– Samtidig vil Sjømatrådet, som alltid, legge vekt på å forsterke opprinnelsesmarkedsføringen, sørge for at kommunikasjonen treffer de driverne som er relevante for målgruppen, og bygge preferanse for ulike størrelser av fisk.
