Bygget over lesten til TV-programmet «The Voice» får fire kvalifiserte mateksperter smake rettene til programdeltakerne. De beste kokkene får en mentor og derfra starter elimineringen slik vi kjenner konseptet fra norsk TV. Mellom en og to millioner TV-seere fulgte TV-programmet i fjor, og på det beste har programmet hatt en markedsandel på elleve prosent, skriver Norges Sjømatråd i en pressemelding.
I årets utgave har norsk laks og Norge som sjømatnasjon en unik posisjon.
– Dette er et program hvor de kun bruker premiumprodukter og har kjente kokker. Bare i program nummer to, som gikk i går, fikk Norges-logoen og laksen oppmerksomhet i hele 50 minutter. Dette er synliggjøring for laksen på en unik måte, men som også er langt, langt mer kostnadsbesparende enn å få laksen på TV i vanlige reklame, forteller fiskeriutsending til Tyskland, Kristin Pettersen.
Bred eksponering
TV-kanalen Sat.1 har «The Taste» som en av sine store satsninger for TV-høsten. Med kokkekamp i sju programmer, hver på 2,5 timer, får den norske laksen mye TV-tid.
– I et land med 82 millioner innbyggere er synlighet på TV noe som viser at man betyr noe. Nå har vi funnet et format og en plass som er perfekt for oss, sier Pettersen.
I tillegg har Sjømatrådet laget reklamesnutter som forteller seerne at «Nå starter The Taste med fersk, norsk laks fra det kalde og klare havet i Norge». Sjømatrådet og laksen eksponeres også på TV-programmets nettside, og prøver samtidig å skape effekt i sosiale medier på bakgrunn av programmet.
Håper på effekt
Norges sjømatråd har samtidig fått alle supermarkedkjedene i Tyskland med disker for fersk fisk til å profilere den norske spesialiteten under programperioden.
– I oktober og november ventes det mer laksekonsum i det tyske markedet. Folk unner seg noe ekstra mot jul, forteller Pettersen.
Nå skal seertall og salgstall fra butikkene følges med argusøyne.
– Vi skal øke kjennskapet til Norge-logoen og preferansen til norsk laks. I februar skal vi måle kjennskapet til Norge-logoen, sier Pettersen og har forventninger til profileringen laksen og Norge får i det tyske markedet.
Marked i sterk vekst
Eksponeringen av norsk laks på kokke-TV kommer samtidig som laksen har sterk vekst i det tyske markedet.
– Det skyldes produktutvikling og distribusjon. Laksen blir pakket i EU og får en distribusjon i billigbutikker som Aldi og Lidl. De har en stor andel av detaljistmarkedet i Tyskland, forteller senioranalytiker Paul T. Aandahl i Norges sjømatråd, og legger til at det også er eksportvekst til de tyske nabolandene.
Han drar paralleller til markedssituasjonen i Norge når han skal beskrive laksens økende popularitet i Tyskland.
– Vi har sett det samme hos butikker som Rema og Kiwi. Med fersk laks i disken får flere tak i fisken og konsumet øker, avslutter han.
Norge har fram til september eksportert 35 498 tonn laks til Tyskland for 1,358 milliarder kroner, mot 31 711 tonn på samme tid i fjor til en verdi av 1,133 milliarder kroner.