– Normprisene strider mot skatteloven

Nyheter
0

Prisrådet har nå fastsatt skatteavregningsprisen for tredje kvartal 2024. Denne er fastsatt som en vektet gjennomsnittspris for hele landet, riktignok slik at de nordligste fylkene har fått et noe høyere sjablongmessig fradrag fra spotpris enn de øvrige fylkene.

– Eksisterende lovgivning gir ikke grunnlag for en så grovmasket og generell beregning av markedsprisen på merdkanten, sier advokatene Espen Nordbø og Ida Espolin Johnson i advokatfirmaet Haavind i en pressemelding. – Dersom Prisrådet skal utføre oppdraget sitt i henhold til skatteloven, forskriften og forarbeidene, må de ta langt mer individuelle hensyn. Prisrådets modell treffer hverken lovens ordlyd eller formål, mener de.

Ifølge advokatene angir skatteloven, den tilhørende forskriften, departementets uttalelser og Stortingsdokumentene klart og tydelig at normprisen skal tilsvare reelt oppnåelig markedspris på merdkanten for den enkelte skattyter.

Les også: – Grunnrenteskatten må baseres på reelle og faktiske priser og inntekter

Varierer
– Dette må bety en markedspris som er oppnåelig for hvert enkelt havbruksselskap, på selskapets merdkanter, med de forutsetningene som faktisk eksisterer der. Kostnadene til frakt, slakt, pakking og transport varierer betydelig, ettersom hvor i landet den enkelte merdkanten befinner seg. 

De fastsatte skatteavregningsprisene rammer havbruksselskapene både skjevt og tilfeldig, noe Prisrådets leder, ifølge advokatene Nordbø og Johnson, bekrefter overfor NRK, når han uttaler at:

“Prisrådet, sammen med erfarne analytikere i Sekretariatet, foretar på bakgrunn av rapportene en normering, og kommer fram til et vektet gjennomsnitt for prisene. Dette innebærer selvsagt at noen kommer over snittet og noen under. De som kommer over snittet, dvs. de som driver god butikk og har høy prisoppnåelse, straffes ikke for dette. De får samme pris for skatteavregning som det vektede gjennomsnittet. Tilsvarende vil de som kommer under snittet også måtte anvende det vektede gjennomsnittet som sin skatteavregningspris.”

Ifølge Haavind-advokatene innebærer dette at Prisrådet mener at havbrukere med høyere kostnadsnivå enn gjennomsnittet systematisk skal betale skatt av en inntekt de aldri kan oppnå. 

Brudd
– Vi kan ikke se noen spor av at dette har vært lovgivers intensjon, noe som i tilfelle ville vært et klart brudd med eksisterende skattepolitikk. Tvert imot gir både lov, forskrift og forarbeider anvisning på at man skal beskattes for reelt oppnåelige inntekter, og slik at de med lavere inntekter skal betale lavere skatt, fremhever Nordbø og Johnson.

– Formålet med normpris er å forhindre skattemotivert internprising. Det er ikke Prisrådets oppgave å straffe virksomheter som av forskjellige årsaker ikke har optimalt effektiv drift. Tvert imot, oppgaven er å finne den markedsprisen som er reelt oppnåelig for den enkelte havbruker, på det stedet virksomheten faktisk foregår og basert på den driftsformen som faktisk benyttes.

Haavind anbefaler havbruksselskaper som kan påvise at den fastsatte normprisen ikke er reelt oppnåelig for dem, til å påklage normprisrådets vedtak innen fristen, 26. mars 2025 (må være mottatt innen fristen). De bør også vurdere å utarbeide egen skattemelding for 2024 basert på samme standpunkt som klagen. Havbruksselskapene må uansett huske å gi fullstendige og korrekte opplysninger i skattemeldingen, uavhengig av hvordan de stiller seg til normprisen.