Siden sushi kom skikkelig på markedet i Norge for ti år siden, har antall sushirestauranter økt fra 72 til 282, viser den ferske konsumrapporten «Sushi 2014» fra Norges Sjømatråd.
Omsetningen i totalmarkedet for sushi var cirka 790 millioner kroner i 2014, mens det året før var på cirka 721 millioner kroner.
– Det tilsvarer en økning på 10 prosent fra 2013 til 2014, sier markedssjef Lisbeth Bjørvig Hansen i Sjømatrådet til VG.
Sushi var lenge en urban trend. Restaurantene ble først etablert i Oslo, men i dag er de spredt utover hele landet. Tall fra rapporten viser at det var restauranter og cateringbedrifter som sto for den største veksten innen salg av sushi i fjor – med en økning på 13 prosent.
– Storhusholdningsmarkedet omsatte sushi for 588 millioner kroner i 2014, forteller Bjørvig Hansen.
Selv om vi i snart et tiår har spist sushi på restauranter, nådde etterspørselen nye høyder da sushien ble tilgjengelig i dagligvarebutikkene i 2006, via salget av ferdige sushi-brett.
Bjørvig Hansen peker spesielt på at nordmenn er blitt flinke til å lage sushi hjemme.
– Det ser vi på omsetningen av tilbehør, som også øker. Sushi er lett å tilberede, det er gjerne mat man tilbereder og spiser sammen, noe som kan være årsak til sushiens store popularitet, sier hun.
Ifølge Bjørvig Hansen er det fortsatt norsk laks som dominerer som sushi-topping, og det gjelder ikke bare i Norge.
Etter at norsk laks ble introdusert for japanske kokker for nøyaktig 30 år siden, har råvaren hatt en betydelig rolle i utbredelsen av den eldgamle mattradisjonen.
– Laksen spiller en sentral rolle i sushi som en global og voksende trend, sier hun.
Oppdrettslaksen kan trygt spises rå uten forutgående frysing, og den blir derfor sett på som anvendelig.
– Smak, konsistens og farge har vært avgjørende for de tradisjonelle japanske kokkene, mener Bjørvig Hansen.