Mellom 15.000 og 20.000 tonn laks fra Nordlaks rekker ikke ikke svenskegrensen i tide, fordi Bjørnfjell tollsted i Narvik kommune er stengt på natterstid mellom mai og desember.
Nå ber stortingsrepresentant Åsunn Lyngedal (Ap) Stortinget svar på om hva en døgnåpen stasjon vil koste, og hva dagens drift koster.
Lyngdal sier til Fremover at hun visste at det var utfordringer når det gjelder hvitfisk, og at åpningstidene er forlenget når de store fiskeriene pågår på vinteren.
– Men havbruket produserer på andre deler av året, og har altså også store utfordringer som følge av at tollstasjonen er stengt, sier hun til avisen.
Ifølge Nordlaks er høysesongen fra juli og litt ut på nyåret, samtidig som stasjonen er nattestengt, og mellom 15.000 og 20.000 tonn laks rekker derfor ikke grensen.
Hva nøyaktig Nordlaks taper på dette, vil ikke kommunikasjonsansvarlig i Nordlaks, Lars Fredrik Martinussen, gjette på. Kunder betaler mindre for «gammel fisk» som må overnatte på Bjørnfjell, enn fersk fisk.
– Vi skulle veldig gjerne sett at tollstasjonen var døgnåpen. Finland er vårt største marked, og alt det som fraktes dit går med trailer over Bjørnfjell. Også fisk som skal til Helsinki for å bli fraktet ut med fly til Østen, går over Bjørnfjell, sier Martinussen.