Nordlaks på vei mot 10.000 tonn smolt

Nyheter
0

I sluttforhandling om tomta.

Godt inne i sitt tredje fulle driftsår på Innhavet i Hamarøy, kan Nordlaks Smolt nytte erfaringene med RAS, når de nå skal utvide og etablere nytt. Mye er i ferd med å komme på plass med planene for en etablering på Rødskjær ved Harstad. Selskapet er nå i sluttforhandlinger med Harstad Havn om å kjøpe minst 60 mål på det planlagt industriområdet.

Nordlaks har tidligere antydet en investeringsramme rundt én milliard kroner for det nye smoltanlegget. Et bygg på rundt 32.000 kvadratmeter, skal være første trinn i utbyggingen

Nusfjord først
Øverst på blokka står utvidelsen av anlegget i Nusfjord i Lofoten, der det i dag produseres en million smolt. Daglig leder i Nordlaks Smolt, Øivind Skjevling, forteller at det planlegges å søke om konsesjon for 1.500 tonn fôr. Nå gjenstår det å få godkjent alle reguleringsplaner, og at utslippstillatelsen blir gitt.

– I dag produserer vi rundt en million smolt. I fremtida ser vi for oss opp mot 3,5 millioner fisk. Her øker vi både størrelse og antall fisk. Spaden håper vi å kunne sette i jorda i løpet av høsten, sier Skjevling, som presiserer at det er et optimistisk mål.

Les også: Fruktbare utfordringer for Nordlaks Smolt

Det er hentet inn et godt underlagsmateriell fra mulige leverandører, men ingen endelig valg eller beslutninger er tatt.

– Budsjett er utarbeidet, men det er ingen enkel øvelse med et resultat hvor det er to streker under svaret. Det er så mye usikkerhet i verden, med inflasjon og store variasjoner kapasitet, sier han til iLaks.

– Med det følger også en god del usikkerhet om den endelige prislappen. Kostnadene går opp, men som smoltprodusent høster vi ikke av prisveksten på laks ute i markedet. Litt kontroll har vi, siden vi ikke er berørt av samme strømprisene som sørpå, sier Øivind Skjevling.

Smoltanlegget i Nusfjord, Lofoten. Foto Asplan Viak

Mindre til spotmarkedet
Som direktør for Nordlaks Smolt, har Skjevling en ambisjon om å nå en produksjon på 10.000 tonn smolt for selskapet. Det må til får å bidra til å dekke nåværende, men ikke minst fremtidig behov for konsernet Nordlaks.

Ifølge Skjevling er økonomien solid på smolt, og det går bra med produksjonen. Normalt har de har et overskudd som selges i spotmarkedet.

– Den siste tida har det gått lite eksternt, siden vi har hatt større behov i konsernet, med blant annet Havfarmen, sier han.

– Tidligere var det opp mot ti prosent til spot, men nå er vi kanskje nede i et par prosent. Fortsatt har vi litt overskudd her ved Innhavet som ikke er solgt, men det er også greit å ha en sikring skulle uhellet være ute, sier Skjevling.

Nordlaks sitt smoltanlegg på Innhavet i Hamarøy kommune. FOTO: Nordlaks

Går forsiktig frem
Øyvind Skjevling har akvakultur-utdannelse fra NTNU i Trondheim. Ved Innhavet velger de å kjøre litt lavere temperatur, som ett av flere tiltak for å redusere dødeligheten.

– Dødfisk er det verste vi har, både for fisk, folk og økonomi. Det er bare negativt, og dødfisk er noe vi ikke vil ha. Det er en evig jobb med å forbedre dette. Det er bare fordeler med å gjøre det bedre. Vi er jo med og må spille på lag med andre aktører med kompetanse og som driver forskning.

Hvis alle tjener på lavere dødelighet, hvorfor er den så stor?

– Ja, det er et godt spørsmål. Jeg kan ikke svare for andre, men det vi gjør er å se på produksjonen. Her på Innhavet har vi potensial til å ta ut litt mer, økt produksjonen noe. Det hadde økt risikoen for økt dødelighet, derfor går vi forsiktig frem med økt produksjon,

– Vi har valgt å ikke kjøre så høy temperatur som vi kunne ha gjort. I dag kjører vi på rundt 12 grader, men kunne kjørt på 14 grader og fått litt større smolt, men da ville vi beveget oss mer ut på knivseggen, sier han.

Smolten her på Innhavet, i Mørsvikbotn, i Nusfjord og på Rødskjær blir større og større ved levering. I Nusfjord skal de øke både antall og størrelsen på fisken.

– Det er nok størrelsen som er det vesentlige. Det er mye opp til kundens behov, sier han.

– Og kunden har dere vel et godt forhold til?

– Jada, vi har nok et veldig godt forhold til kunden, ler Øivind Skjevling.