NTSs datterselskap Norsk Fisketransport (NFT) har signert
langsiktige befraktningsavtaler for fire brønnbåter med en større norsk
oppdrettsaktør. I tillegg skal selskapet bygge to nye brønnbåter med opsjon på en tredje.
Det bekrefter NFT i en pressemelding tirsdag ettermiddag.
To av avtalene er tegnet som timecharteravtaler (TC) på to 3.200 kubikk brønnbåter,
mens de to øvrige kontraktene gjelder for to brønnbåter på henholdsvis 3.200 kubikk
og 1.000 kubikk. TC-avtalene tegnes begge for en periode på åtte år, med opsjon på to pluss to år. De øvrige avtalene gjelder for tre år, med opsjon på ytterligere tre år.
– Avtalene gir oss en langsiktig horisont og muligheter til å videreutvikle
brønnbåttjenester sammen med en profesjonell og spennende kunde, sier Oddleif
Wigdahl, daglig leder i NFT.
To nye brønnbåter med opsjon på en tredje
NFT har også inngått avtale med Havyard Ship Technology om bygging av to brønnbåter, hver med lastekapasitet på 3.200 kubikk (tilsvarende inntil 640 tonn levende fisk).
Nybyggene har en samlet pris på om lag 700 millioner kroner, og blir søsterskip til «Steigen» (levert 2017), «Namsos» (2015) og «Havtrans» (2014).
For et av fartøyene utløser NFT opsjonen som ble inngått i forbindelse med
kontrahering av en tilsvarende brønnbåt i juli 2018. For den andre brønnbåten er det inngått en enkeltstående byggeavtale uten opsjoner.
Leveres i 2020 og 2021
Med de to siste byggeavtalene vil NFT i løpet av et drøyt år motta tre nye 3.200 kubikk brønnbåter fra Havyard Ship Technology. Det tidligere kontraherte fartøyet leveres i mai 2020, mens dagens avtaleinngåelse innbefatter fartøyleveranser henholdsvis i desember 2020 og juni 2021.
Investeringen finansieres med konsernets egen kontantbeholdning og banklån.