Acta Marine vil styrke sin posisjon innen lakseoppdrett.
Rederiet er blitt godt voksent. Det ble etablert i 1970, og var da rettet mot offshore-arbeid i Nordsjøen.
– Vi startet som en tradisjonell operatør av supplyskip og ankerhåndteringsfartøy. Senere, etter flere fusjoner og oppkjøp, endret vi i 2007 navn til Acta Marine, og står for shallow water draft workboats. Etterhvert har vi fokusert på differensiering og gått inn i vindkraft, forteller Julius van der Werf til iLaks.
Han er markedsdirektør i rederiet, som har en omfattende flåte.
– Vi har 40+ fartøyer. Etter nedgangen i olje- og gassindustrien har vi sett en sterk økning i andre industrier, blant annet fiskeoppdrett. Vi har blant annet to båter som vi driver for Marine Harvest Scotland, sier han, før han legger til: – Vi ser muligheter for flerbruks arbeidsbåter.
Flåte
I Acta-flåten inngår såkalte DP Multicats, støttefartøyer og flåter for grunt vann, hurtiggående transportfartøyer, bølgebrytere og flåter.
– Vi har besluttet i forretningsutvikling å gå inn i oppdrettsindustrien, og være tilstede i Skottland og Norge, selvsagt, og vi kan legge til rette for notvask, avlusning og så videre på våre fartøy.
– Jobben kan gjøres med eller uten mannskap. Vi kan gjøre time charter, hvor vi tar oss av drift, mannskap, drivstoff og vedlikehold eller vi kan gjøre bareboat-avtaler, hvor kunden tar seg av skipet. Eller vi kan gjøre en mix av disse, fortsetter van der Werf.
Kapitalbinding
– En av fordelene er at oppdretterne heller kan drive med oppdrett enn å drive båter. Det er en annen business. Det tar ikke kapitalbinding eller tunge investeringer, påpeker markedssjef Bert de Ruiter.
– Ved flerbruksbåter kan vi finne annet arbeid for båtene hvis de av teknologiske årsaker i fremtiden blir utrangert.
Duoen har fått med seg den formidable og lønnsomme veksten i servicebåt-segmentet innen lakseoppdrett. Det er årsaken til at de idag er for første gang på besøk på AquaNor-messen i Trondheim.
Porsche
De har også fått med seg at iLaks og søsteravisen SalmonBusiness.com har bannerannonser for Porsche på trykk denne uken.
– Vi kan spare oppdretterne for penger slik at de kan kjøre Porsche eller bruke pengene på andre ting, flirer de Ruiter.