Administrerende direktør i familiebedriften Foppen, Jan Foppen, mener avgjørelsen om å legge til norsk laks i sortimentet var avgjørende for bedriftens utvikling.
iLaks møter Jan Foppen og markedsdirektør Wilbert Vedder i Foppens lokaler i Harderwijk i Nederland.
Primært fokuserte bedriften på røkt ål, men på 90-tallet merket man synkende etterspørsel etter dette produktet. Derfor så man etter alternativer.
Godt valg
Svaret ble norsk oppdrettslaks.
– Råmaterialet, oppdrettslaks, ble kjøpt i Norge og Skottland. Å legge laks til utvalget viste seg å være et godt valg. Det var starten på selskapets vekst, sier han.
Før han fortsetter.
– Vi utvidet salget internasjonalt. Det førte til betydelig vekst i selskapet.
Røkt laks gikk fra å være et sesongbasert produkt konsumert ved jul og påske, til å bli et helårsprodukt.
– På grunn av økningen av produksjonen hos oppdretterne, økte tilgjengeligheten og prisene gikk ned. Dette førte til enda mer vekst i vårt selskap, og vi trengte mer produksjonsplass, forklarer Foppen.
Utvidet
Derfor kjøpte bedriften flere nærliggende bygninger, og i 2001 ble det nåværende produksjonsstedet bygget med et produksjonsområde på 10,000 m².
Men på grunn av levering til USA, behøvde selskapet etterhvert enda mer plass. Filetering og røking ble flyttet til Hellas.
– I 2010 bygde vi en ny fabrikk i Hellas. Det var en eksakt kopi av fabrikken i Harderwijk, inkludert kvalitetskravene. Foppen Hellas har nederlandsk ledelse, eget laboratorium og kvalitetskontroll.
SalMar og Ocean Quality
Hver dag utenom søndag ankommer norsk laks Harderwijk. Foppen har en fast gruppe av norske leverandører, blant andre SalMar og Ocean Quality.
– Vi har langsiktige relasjoner med våre lakseoppdrettere, og forventer den samme kvaliteten hele tiden. Alle våre produkter, inkludert ørret, kjøpes rett fra oppdrettere eller fiskere. Vår villaks kommer frossen fra Alaska, sier Foppen.
De viktigste kundene er supermarkeder og næringsmiddelindustrien i Europa og USA.
– Hvis du ser på de ti beste forhandlerne i verden, leverer vi til nummer en, to og tre, sier markedsdirektør Wilbert Vedder.
For produksjon av de ulike røkte lakseproduktene, har Foppen fem bearbeidingslinjer og 15 pakkelinjer. Selskapet er i produksjon 24 timer i døgnet, seks dager i uken.
Jobber med produktinnovasjon
Markedsdirektør Wilbert Vedder trekker fram sosiale media som en viktig del av bedriftens suksess.
– Det er lettere å nå forbrukerne via sosiale medier. For eksempel har matbloggere som markedsfører varm laks stor betydning, sier han.
Bedriften har også sitt eget produktutviklingsteam, og jobber kontinuerlig med produktinnovasjon.
– Vi er vellykkede fordi vi er en fullstendig leverandør med mange nye produkter og ideer. Nå og da kommer noe veldig spesielt opp, for eksempel laks carpaccio, laks sandwich, eller nylig, ristet laks. Produkter som er gjenkjennelige og klare for forbrukerne fungerer godt, avslutter Vedder.