– Naturlig for Nova Sea å vurdere deltakelse i dette programmet

Nyheter
0

Foreløpig er det ingen sjømatbedrifter som har meldt seg som partnerbedrifter til Grønt Landtransportprogram.

Norge har forpliktet seg til å kutte CO2-utslipp med 55 prosent innen 2030. Grønt Landtransportprogram (GLP) er et offentlig-privat samarbeid om det grønne skiftet i landtransporten som jobber for at klimamålene skal nås.

GLP vil gjerne ha med sjømatnæringen mer involvert og har uttrykt ønske om at oppdrettsbedrifter melder seg som partnerbedrifter. En av dem som har erfaring med programmet er Nova Sea. De har deltatt i et pilotprosjekt om el-trekkere sammen med Meyership i Mo i Rana.

– Nova Sea’s bærekraftsstrategi frem mot 2050 vil kreve innsats i alle deler av vår verdikjede, der transportdelen utgjør en vesentlig del. Det vil derfor være naturlig også for Nova Sea å vurdere deltakelse i dette programmet, sier kommersiell direktør Bjørn Olvik hos Nova Sea til iLaks.

Vinterføre og rekkeviddeangst
Ifølge Olvik er flere av samarbeidspartnerne deres allerede involvert.

– Våre samarbeidspartnere innen transport er allerede partnere, og på den måten er Nova Sea indirekte representert i programmet, opplyser han.

Pilotprosjektet med el-trekkere sammen med Meyership kom i stand med delfinansiering gjennom Enova-støtte.

– Vi har nå kjørt prosjektet med el-trekkere i cirka et og et halvt år, og vært gjennom første sesong med fjelloverganger med vinterføre og tilhørende rekkeviddeangst, forteller Olvik.

Gode erfaringer
Foreløpig har ikke skepsisen vist seg å stemme.

– Erfaringene så langt er at sjåførene melder om en trekkvogn som er meget behagelig å kjøre og som på vinterstid har en meget bra fremkommelighet på dårlig føre, opplyser den kommersielle direktøren.

Han legger til:

– Teknisk er dette er godt alternativ til konvensjonelle trailere på kortere transportetapper opp mot 20 mil.

Slik kan det se ut på et logistikksenter tilrettelagt for el-lastebiler: På ASKO sitt logistikksenter i Vestby er det lagt til rette for lading av el-lastebiler under lossing. Foto: Ingelin Noresjø/Grønt Landtransportprogram

Intermodal transportløsning
Nova Sea har lagt opp til et sammensatt logistikkmodell for fisketransporten sin.

– El-trekkere er for Nova Sea en del av en intermodal transportløsning, der el-trekkerne sørger for transportetappen Lovund-Mo i Rana. Her byttes transportbæreren over til godstog sørover til Oslo, for videre transport ut i markedet, forklarer Olvik.

Han bemerker:

– Prosjektet med el-trekkere er derfor den del av en større løsning, som avhenger av at togløsningen fra Helgeland til Oslo fungerer.

Regularitet er avgjørende
Både togtransport og lastebiltransport fra Nord-Norge, særlig på vinterstid, kan være krevende. I høst har Nordlandsbanen har vært stengt i en lengre periode som følge av den tragiske togavsporingen mellom Mo i Rana og Mosjøen 24. oktober. Samtidig var Ofotbanen stengt grunnet planlagt banearbeid.

– Her har det vært flere lengre perioder med stengte jernbanestrekninger de siste par årene, som skaper store utfordringer for prosjektets fremtid, påpeker Olvik.

Direktøren tror at et viktig suksesskriterium for grønn transport er at varene kan komme frem som planlagt.

– Skal en lykkes med en mer bærekraftig varetransport er vi avhengige av at alle transportledd kan levere regularitet som våre kunder i det internasjonale markedet forventer, sier han.