Natta tilbringes ved kai: «Ronja Polaris» på langtur langs kysten

Nyheter
0

Ung overstyrmann.

Som sedvanlig når fyret på Buholmsråsa passeres, blir det veterinær-vask på brønnbåten. Når den er unnagjort, går iLaks går ombord i «Ronja Polaris». Brønnbåten er for tiden leid ut fra Grieg Seafood til annen oppdretter, og mannskapet fra rederiet Sølvtrans får et lengre opphold i Bodø.

Den første som møter oss er Vetle Nordal fra Ålesund. Allerede har Nordal rukket å bli overstyrmann etter tre år i Sølvtrans, og det i en alder av 24 år. Noe beskjedent nikker sunnmøringen bekreftende når vi da antar han må ha vært veldig flink både på skolebenken, og på sine første turer til sjøs.

Litt benstrekk på overstyrmann Vetle Nordal. (Foto: Steve Hernes).

En onkel ombord
– Jeg gikk læretida på en fiskebåt, så det var livets skole. På fiskebåten fikk jeg virkelig lært meg folkeskikk, sier Vetle Nordal, og ser bekreftende mot en matros, han omtaler som onkel. Det viser seg derimot å ikke være familiært, men kun det han kalles ombord av resten av mannskapet. Hvorfor, lar vi vær å spørre om.

Onkel matros er Ketil Rikard Johansen, med ei fartstid på snart seks år ombord «Ronja Polaris». I alt har han jobbet i Sølvtrans i 13 år.

Ketil Rikard «Onkel» Johansen, matros. (Foto: Steve Hernes)

Skipper ombord er Jan Kjetil Leikanger. I litt over 20 år har Sølvtrans vært stedet for han, stort sett på sjøen, men også fire år i landorganisasjonen i Ålesund. Det har vært rimelig værhardt langs trøndelag- og helgelandskysten de siste dagene.

– Vi har gått leia oppover, så været har ikke akkurat hatt så veldig stor innvirkning under turen til Bodø. Mens vi har landligge her i byen, og i karantenetida, går vi godt opp logistikken, og jobber en god del med forebygging av smitte, sier Leikanger. I løpet av et par dager er de fremme ved lokaliteten.

Overstyrmann Vetle Nordal og skipper Jan Kjetil Leikanger. (Foto: Steve Hernes).

En gang verdens første
«Ronja Polaris» ble levert fra det spanske skipsverftet Astilleros Zamakonai Bilbao, sent på høsten 2013. Fartøyet med en kapasitet på 3.000 kubikk, ble senere ombygd til verdens første brønnbåt med utsortering av leppefisk og gjenbruk av ferskvann.

Skipper Leikanger forteller de bruker god tid på å innhente informasjon om fisken de skal hente, slik at de kan ha best mulig fiskehelse. I morgen tidlig går turen videre nordover, før nesa vendes tilbake mot Trøndelag, lastet med frisk fisk, en lærling, en onkel matros og øvrig mannskap, i godt behold og klar til ny dyst et par uker til.

Lærling Johannes Borgen Søllesvik mønstret på i juli, og dette er hans andre tur med «Ronja Polaris». Nå venter to år i lære hos rederiet Sølvtrans i Ålesund. (Foto: Steve Hernes).