– Når du begynner å få ansvaret for nærmere 1.000 sjeler, må du tenke langsiktig

Nyheter
0

Coast Seafood rigger seg for å kunne overleve sine egne grunnleggere.

Ved sin naturlige havn rundt Ulvesundet, like sør for Stad, har Måløy fostret opp mange fiskeri- og havbruksbedrifter. På 70-tallet vokste eksempelvis Kvalheim & Osmundsvåg seg store mellom fiskebåter og fiskemottak, og på 80-tallet slo Domstein seg opp.

Sverre Søraa startet karrieren sin i salgsavdelingen til Domstein. I 1994 var han med på å etablere Coast Seafood, der han nå er administrerende direktør. I får fyller eksportøren 30 år. Det skal behørig markeres i høst, med en storstilt feiring, der nærmere 300 gjester deltar.

– På fredagen har vi velkomstfesten på kulturhuset på Raudeberg, mens vi på lørdagen må forflytte oss til Samfunnshallen på grunn av antall deltakere på jubileumsfesten. Men før jubileumsfesten har vi en full aktivitetsdag der vi skal vise frem området og kommunen for alle gjestene. Da har vi base på Silda, nærmere bestemt på Skjærbuda. Vi har til sammen da 286 gjester, forteller Søraa entusiastisk til iLaks.

Les også: Coast fikk rekordvekst i 30-årsgave

Sjømatselskapet
Ifølge direktøren markerer selskapet godt og heftig hver gang de når et rundt år. En viktig grunn til å feire ekstra i år er den strategiske beslutningen som de traff i 2017.

– Vi liker å tenke langsiktig i Coast. I 2017 satte vi oss ned for å tenke nytt og legge nye strategier. Da spurte vi oss selv om hvordan vi best kan utvikle det vi holder på med, forklarer han.

Det de særlig var opptatt, syv år tilbake i tid, var hvordan de kunne sikre at bedriften vokste seg robust og solid.

– En ting er å skape resultater og aktivitet. Men det vi vil, er å bygge noe med god substans, som kan vare til neste generasjon og kanskje enda lengre, utdyper Søraa.

Det endte med et valg om å ta steget fullt ut for å bli et komplett sjømatselskap.

– Da definerte vi, sammen med de ansatte, at vi ville bli et sjømatselskap. Og lite visste jeg om hva det ville medføre, smiler han.

Autolineren «Haugefisk» ved Nordfjord Havn sine lokaler i Måløy. Museumsfartøyet vil bli benyttet til linefiske i forbindelse med 30-årsjubileet til Coast Seafood. Foto: Kjartan Aa Berge

Stor jobb
Etter den store beslutningen startet jobben med å kjøpe selskaper, å få produktbredden, og ikke minst skaffe seg fabrikker.

–  Det er da vi går fra å være en tradisjonell eksportør til å bli en fullverdig sjømatleverandør, hvor våre seks fabrikker, sammen med våre strategiske partnere, blir kjernen i vår satsing fremover.

Han presiserer:

– Den første fabrikken som vi bygde i 1999 var et røkeri for laks og ørret, som stod ferdig i 2000. Vi hadde et nært samarbeid med Sotra Fiskeindustri, og etter ni års drift ble det naturlig å fusjonere den med Sotra Fiskeindustri.

I 2021 kjøpte Måløybedriften like godt Sotra Fiskeindustri. Og i fjor materialiserte det seg et nytt stort tilskudd i porteføljen. Da overtok de den dansk-tyske foredlingsbedriften Vega Salmon.

På hovedkontoret i Måløy arbeider 45 ansatte. Sverre Søraa viser frem det åpne kontorlandskapet til innkjøpsavdelingen. Som et ledd i profesjonaliseringen av Coast har de plassert logistikkavdelingen i motsatt ende av bygget, slik at man sikrer best mulig dokumentasjon av arbeidet deres. Foto: Kjartan Aa Berge

Satsing i nord
Selv om Coast Seafood er mest kjent for sin handel i laks og ørret, er ikke øvrig sjømat noe nytt.

– Det begynte vi allerede med i 1997. Da inngikk vi et strategisk samarbeid for salg av pelagisk fisk for Måløy Seafood. Når Måløy Seafood kom for salg i 2007, valgte vi å kjøpe fabrikken. Da hadde vi et pelagisk logistikksenter i Måløy, i tillegg til stor innfrysningskapasitet, som vi kan bruke til å fryse inn hvitfisk, samt laks og ørret, forklarer Søraa.

Etter den store beslutningen i 2017 gjorde de flere grep. Et av dem var å legge til rette for å skaffe seg hvitfisk, torsk, sei og hyse. De rettet blikket nordover.

– Der gikk vi i kompaniskap med Brødrene Karlsen og Gunnar Klo, og lagde holdingselskapet North Coast, sier han og legger til:

– Vi kjøpte to fabrikker i Finnmark, en i Kjøllefjord og en i Berlevåg, fra Polar Seafood. Dette ble kombinert med at vi kjøpte majoriteten av et tradisjonelt eksportørselskap for hvitfisk i Tromsø. Vi hadde lenge arbeidet med å få til en satsning på hvitfisk, uten å helt lykkes med det. Endelig ble hvitfisk-satsingen en realitet.

Coast Seafood og Brødrene Karlsen eier 40 prosent hver, mens Gunnar Klo har en aksjepost på 20 prosent.

– Det er fint å ha litt blå himmel når man skal spise lunsj. Foto: Kjartan Aa Berge

Det lange bildet
Det hører med til historien at Coast Seafood sikret seg negativ kontroll i Øygarden-oppdretteren Blom Fiskeoppdrett i 2016. Det endte i mye støy og rettssak. Partene har lagt utfordringene bak seg og valgt å se fremover.

– Vi eier fortsatt 34 prosent av Blom. Men å lage en strategi for videre satsning på oppdrett, er både kostbart og dyrt, kommenterer han.

Nå er fokuset rettet mot å utvikle Coast Seafood til et robust og velfungerende sjømatselskap med godt og bredt produktsortiment. Det krever fokus, ressurser og gode prosesser.

– Å ta over Vega Salmon, som har over 700 ansatte i toppsesongen, er ikke noen enkel jobb. Nei, her må vi kjøre prosesser som må gå over flere år, for å få til de endringen vi ønsker. Målet er at alle virksomheter skal stå fjellstøtt på egne ben, så her må vi investere både tid og penger, sier direktøren.

Søraa avslutter:

– Når du begynner å få ansvaret for nærmere 1.000 sjeler, må du tenke langsiktig, for å skape gode og trygge arbeidsplasser.

Eiere og ledere: Sverre Søraa, administrerende direktør i Coast Seafood, sammen med driftsdirektør Martin Øvrebø (t.h.). Foto: Kjartan Aa Berge