Napier plasserer ordre for nytt prosessfartøy ved spansk verft

Nyheter
0

Napier har signert en skipsbyggingskontrakt med Freire i Vigo i Spania for bygging av et nytt prosessfartøy – “Tauriko”.

“Dette nyeste designet tar utgangspunkt i tilsvarende kapasiteter som vårt nylige leverte fartøy “Tauroa” og hennes kommende søsterfartøy “Tautiki”, men med videre fokus på å ytterligere utvikle flere av konseptets fordeler. Blant annet skal hastigheten til fartøyet økes vesentlig til en maksfart opp mot 18 knop, samt at fartøyet også skal utstyres med et nytt lossesystem som samlet  sett vil vesentlig effektivisere logistikk gjennom å minimere nødvendig tid i havn til losse og  vaskeoperasjoner. Det nye designkonseptet muliggjør betydelige reduserte kostnader per kilo fisk slaktet innen segmentet for storskala oppdrett”, skriver Bømlo-rederiet i en pressemelding. 

“Tauriko” er designet i tett samarbeid mellom Napier, vår kunde og Salt Ship Design, og får kapasitet til å laste inn og bløgge 200 tonn laks i timen tilsvarende “Tauroa” og “Tautiki”. I tankene med nedkjølt sjøvann er det plass til rundt 750 tonn fisk under den lukkede transporten mellom merd og slakteri, som skal gjennomføres i høyere hastighet enn noen gang tidligere. 

Forbedringer
Til håndteringen av fisken om bord skal “Tauriko” utstyres med leveranser fra hovedsamarbeidspartnerne MMC, Baader og Optimar.

“Våre ansattes omfattende erfaring og kjennskap til systemene, sammen med vår mulighet til å utføre stegvise forbedringer gjennom kontinuerlig drift, har bidratt til viktige teknologiske framskritt for Napier sitt prosessfartøy-konsept. Selv om andre vesentlig mindre fartøystyper også kan ha utstyr om bord som bløgger fisk, er det viktig å skille mellom disse og Napier sine avanserte prosessfartøy som er spesialbygd for innhøsting av frisk og slakteklar fisk i stor skala, og brukes heller ikke i andre prosesser ved merdene,” skriver Napier.

“Tauriko”. Illustrasjon: Salt Ship Design

Fartøyet blir det største i Napier sin flåte med en lengde på nærmere 85 meter. Med dette får hun en viderelevering av stafettpinnen som verdens største prosessfartøy av sitt slag. Napier sin flåte vil telle syv fartøy etter levering, og det vil bli behov for 30 nye medarbeidere når “Tauriko” leveres mot et lengre tidscerteparti. 

Smittesikker
“Bruk av prosessfartøy er bra for fiskevelferd, og teknologien representerer også et langt bedre alternativ for smittesikker transport enn alternativet. Ved bruk av prosessfartøy blir fisken avlivet umiddelbart når den kommer om bord i fartøyet, noe som reduserer håndtering og samtidig eliminerer transportstress og dødelighet inn til slakteriet. Fartøyet er helt lukket, og det er ingen utveksling av vann eller kontakt med sjø. Det er også adskilte laste- og lossesystemer, noe som eliminerer kontakten mellom slaktefisken og fisken som fortsatt er i merdene på sjøanleggene”, skriver Napier videre.

“Mattrygghet er en fundamental verdi i Napier. Vi følger anerkjente internasjonale standarder og  blir jevnlig kontrollert av uavhengige aktører. Dermed kan vi dokumentere at fisken vi håndterer for våre kunder blir ivaretatt slik at fiskevelferd og kvalitet er sikret, hele veien fra merden til mottaket. Vi gleder oss stort over å kunne annonsere realiseringen av dette nye fartøyet hos Freire, og ser frem til et godt samarbeid med alle våre interessenter i den anledning”, heter det i meldingen.

Dette familieide verftet har dype røtter innen skipsbygging helt tilbake til 1800-tallet, og har levert en lang rekke avanserte fartøy over de seneste tiår.