Napier: – Merker veldig stor interesse for kapasitet

Nyheter
0

Vokser på bløggebåt.

Kjetil Tufteland og Kåre-Andreas Cederstrøm, henholdsvis daglig leder og COO, poserer velvillig foran et glassmonter som presenterer en modell av bløggebåtrederiet Napiers nye satsing.

– Vi har to båter under bygging, «Tauroa» og «Tautiki». De er helt like, og skal gå for Mowi Jøsnøya, sier Tufteland til iLaks.

Duoen har reist til Straume på Sotra, hvor HavExpo-messen går av stabelen denne uken.

Trenger folk
– De er ferdige til vinteren. De er 70 x 15 meter. De skal bløgge 200 tonn per time, og skal laste 750 tonn med fisk. Og kan gå på leia i 14 knop med lastebåt, fortsetter Tufteland.

– Så der skal vi ansette 48 nye personer. Vi kommer til å løfte nivået på bløggebåt på både volum og kapasitet til et helt nytt nivå, fastslår han.

Det er nesten to år siden Bømlo-rederiet signerte kontrakten med Mowi. De har lenge samarbeidet med laksekjempen, ikke minst gjennom pionerfartøyet «Tauranga», som i en årrekke har gått på kontrakt fra Mowis lokaliteter i Vest-Agder til slakteriet på Hjelmeland utenfor Stavanger.

Nullutslipp
– Vi har idag fire båter på faste avtaler, og merker veldig stor interesse for kapasitet. Og det passer godt inn i framtiden på fiskevelferd og bærekraft, sier Tufteland.

– Vi har relativt små båter som gjør det overkommenlig å lage nullutslippsbåter – i og med at vi har ekstremt god fiskevelferd, for vi tar livet av fisken ved førstegangs sortering.

– Vi har hermetisk lukket transport, som gjør at vi har god grad av mulighet for nullutslippsløsning. Summen av det gjør at vi tikker av i alle bokser for fremtidens transport, sier han offensivt.