«Namsos» løfter til nytt nivå

Nyheter
1497

Nær 290 millioner er investert i det som Havyard og NFT i fellesskap regner som næringas trolig mest effektive og avanserte brønnbåt.

KRAFTSAMLING: Gudmor Ingvild Kjerkol sørget for tilstrekkelig fart på champagneflaska under seremonien. Bak styreleder Roger Granheim i Namsos Trafikkselskap ASA og konserndirektør Lasse Stokkeland, Havyard Ship Technology (til venstre). (Foto: Tom Lysø)

Børge Lorentzsen, sjef nybygg og assisterende administrerende direktør i NFT, er særs fornøyd etter en drøy måneds innkjøring og fintuning av skip og systemer. Etter 22 turer med slakteklar laks i området Møre/Sør-Trøndelag, vil «Namsos» om ei drøy uke settes i drift i sitt faste operasjonsområde.

Fakta

MS «Namsos» Byggeår: Desember 2015 Verft: Havyard Ship Technology, Leirvik Lengde: 84,8 meter Bredde: 16,9 meter Dybde i riss: 6,5 meter Tonnasje: 3.957 bruttotonn Lasteromskapasitet: 3.200 kubikkmeter Sikkerhetsbemanning: 6 personer Servicefart: Cirka 12 knop Utstyr/finesser: 3 separate sirkulære fisketanker med adskilte sirkulasjonssystemer. Tankene er designet for undertrykklasting og trykklossing. Alle tanker og rørsystem har automatvask og system for desinfisering. Sorteringsmaskin, kapasitet 80 til 100 tonn/time. Også designet for tørrlasting av fisk ved ferskvannsbehandling og kjøling. Fartøyet kan filtrere og UV-behandle transportvann både inn og ut, med kapasitet på cirka 9. 000 kubikkmeter per time, noe som gjør «Namsos» spesielt egnet til transport av fisk i lukket/semilukket kondisjon. Diverse: Enkeltlugar for inntil 12 personer, fasiliteter som trimrom, kino og diverse bekvemmeligheter. Pris: Nær 290 millioner kroner.

– Vi er trygge på å sette i drift en båt som fungerer tett opp mot 100 prosent fra første dag. Foruten svært rask og skånsom lasting og lossing i de tre sirkulære tankene, fungerer systemet med ferskvannsbehandling svært bra, sier Lorentzsen i en pressemelding.

DÅP: Toppsjef Harry Bøe (til venstre) i NFT og gudmor Ingvild Kjerkol (i midten) under lørdagens dåp. Fra venstre Signar Berg-Hansen, styrmann Rune Larsen, skipper Erling Lorentzsen, Trond Emilsen (delvis skjult), Are Brekk, Nils Martin Williksen og Vibecke Bondø. (Foto: Tom Lysø)

Dropper i ferskvann
MS «Namsos» siler blant annet av sjø og dropper fisken rett i ferskvann om bord. Lasting av over 600 tonn skjer med undertrykk hvor laksen «seiler» om bord til minimal belastning og stress.

«Namsos» er NFT tredje fartøy med sirkulære tanker; og som følge av samarbeidet med Havyard Ship Technology er bygging av et tredje skip i Namsos/Havtrans-klassen startet.

KAPASITET: Nye MS «Namsos» (til høyre) vil i stort monn tilføre kapasitet og avanserte løsninger til brønnbåtflåten i Midt-Norge. (Foto: Tom Lysø)

– Vi er så fornøyd med konseptet, størrelsen og funksjonen at neste nybygg som leveres i 2017 blir bortimot en ren kopi av «Namsos», sier Lorentzsen.

MER KOMMER: Brønnbåtene «Namsos» (nærmest kaia) og «Havtrans» vil i 2017 få selskap av et tredje tilsvarende fartøy levert fra Havyard Ship Technology til Norsk Fisketransport AS. Ytterst her; redningsskøyta «Harald R». (Foto: Tom Lysø)

Fartøyet som ble døpt i helga, med godt over 1.000 namdalinger på «åpen båt» og selve dåpsseremonien, er det femte rene nybygget til Norsk Fisketransport.

Oppdretternes miljøservice (OMS) er et felles selskap for Bindalslaks, Midt-Norsk Havbruk, Bjørøya Fiskeoppdrett, SalmoNor, Emilsen Fisk og SinkabergHansen. Styreleder Vibecke Bondø melder at fagfellesskapet på Namdalskysten har klokkertro på konseptet runde tanker og de løsningene som er bygget inn i skipet.

Forventning i OMS
– Samtidig har vi svært store forventninger til både kapasitet og kvalitet. «Namsos» skal kort og godt rekke over mer, gjerne to turer i døgnet med ferskvannsbehandling. Videre vil vi i gruppen som skal chartre brønnbåten berømme både NFT og Havyard for at vår daglige leder Gudbrand Sørheim har kunnet føre tett dialog i bygge- og utviklingsfasen. Etter at forløperen «Havtrans» er blitt optimalisert, har det utkrystallisert seg konkrete ønsker rundt hva et skip i denne klassen skal levere, sier styreleder Bondø i OMS.

– Hyggelig å høre, sier Børge Lorentzsen som imidlertid er meget bevisst på at dyktig mannskap er den viktigste faktoren for suksess.

– Kunnskapen til gjengen om bord er det som gir kvalitet og driftssikkerhet. Også inn i framtida vil topp motivert og fokusert besetning være det gir resultat både oppdretterne og oss som rederi, sier Børge Lorentzsen i Norsk Fisketransport.

FORVENTNING: Styreleder Vibecke Bondø har på vegne av fellesskapet Oppdretternes Miljøservice (OMS) store forventninger MS «Namsos» som i helga ble døpt i Namsos. Her med skipper Erling Lorentzsen (til venstre) og sjef nybygg Børge Lorentzsen i Norsk Fisketransport. (Foto: Tom Lysø)